<terug

 

Belangrijke informatie vakantienaarnoorwegen/novasol - huizen boeken

Voor uw vakantie in Noorwegen

Hier volgt belangrijke informatie die als basis kan dienen bij uw vakantievoorbereiding en de keuze van uw vakantiehuis.

Mocht u onverhoopt een klacht willen indienen over uw vakantiehuis (betaling/kwaliteit huis/e.d.) dan kunt u dat doen via het volgende emailadres: novasol@novasol.nl

1. Aankomst en vertrek

Op uw huurovereenkomst staat aangegeven op welk tijdstip de accommodatie beschikbaar is en voor welk tijdstip u weer dient te vertrekken. De vermelde aankomst- en vertrektijden op de huurovereenkomst zijn altijd bindend. Indien niet anders aangegeven, dan is de vertrektijd van het vakantiehuis altijd 10:00 in de ochtend. De sleutel wordt doorgaans enkel overhandigd op vertoon van de originele huurovereenkomst.

De huiseigenaar verkrijgt graag onder alle omstandigheden informatie over uw verwachte aankomsttijd, ook wanneer deze binnen de genoemde aankomsttijden ligt. Gebruik hiervoor het formulier dat u vindt bij uw reisbescheiden. Houdt u er bij een vroegere aankomst rekening mee dat het vakantiehuis pas vanaf de op het huurcontract aangegeven tijd beschikbaar is. Een latere aankomst dan op het huurcontract staat aangegeven, is altijd op aanvraag en pas akkoord als dit wordt geaccepteerd door de huiseigenaar. Onder sommige omstandigheden wordt hiervoor door de huiseigenaar een vergoeding gevraagd. Doorgaans zorgt de huiseigenaar voor de sleuteloverdracht. Wij kunnen niet garanderen dat deze over kennis van vreemde talen beschikt. Wij vragen hiervoor uw begrip.

Indien u door omstandigheden later aan zult komen dan door u aangegeven, dan dient u hiervoor rechtstreeks contact op te nemen met de contactpersoon/huiseigenaar.

2. Grootte en inrichting van de huizen

De in de gids aangegeven m2 zijn de afmetingen van de buitenmuur. De binnenmaat kan tot 15% kleiner zijn. De meerderheid van de vakantiewoningen zijn privéhuizen, en om die reden naar de persoonlijke smaak en mogelijkheden van de eigenaar ingericht. Ieder huis beschikt over kussens en dekbedden voor het aantal toegestane personen. Bedlinnen, handdoeken, theedoeken, schoonmaakmiddelen, toiletpapier etc. zijn doorgaans niet aanwezig, tenzij anders vermeld in de beschrijving of op de huurovereenkomst. Het gebruik van slaapzakken is niet toegestaan. In sommige huizen kan de trap naar de eerste verdieping steil zijn en soms zonder leuningen, in sommige huizen dient u ook rekening te houden met een lagere plafondhoogte. Heeft u bij het huis de beschikking over tuinmeubilair, dan houdt dit in de regel in dat er een tafel en 4 stoelen aanwezig zijn. Ligstoelen, kussens en parasols behoren niet standaard tot deze uitrusting. Sommige accommodaties beschikken over tuinmeubilair van hoge kwaliteit; kijk hiervoor naar het aangegeven symbool bij de huisbeschrijving. Bij sommige vakantiehuizen zijn fietsen voor u beschikbaar gesteld door de eigenaar. NOVASOL is niet verantwoordelijk voor de staat of veiligheid van deze fietsen.

3. Renovatie

Indien er bij de beschrijving een renovatie staat aangegeven, dan betekent dit niet automatisch dat het gehele huis volledig is gerenoveerd. Het kan ook een aparte ruimte betreffen, zoals de keuken, de badkamer en/of de slaapkamer.

4. Slaapkamer

De slaapkamers in de vakantiehuizen zijn vaak klein. De bedden zijn ca. 70/85 cm breed en 180/190 cm lang. Een grand lit is een bed van ca. 130 cm breed en is geschikt voor 2 personen. Tweepersoonsbedden zijn ca. 140/180 cm breed. De meeste bedden beschikken over schuimrubber matrassen. De vermelde slaapplaatsen kunnen soms, zonder specifieke vermelding in de brochure, een uitklapbed of slaapbank zijn. In sommige gevallen ligt een matras op de grond, voorzien van een houten frame. De matrassen zijn vaak voorzien van een hoeslaken om het matras te beschermen. Daaroverheen dient nog wel een normaal hoeslaken aangebracht te worden. Een hems is een open slaapzolder met schuine wanden en matrassen op de grond. Een hems is niet echt geschikt voor volwassenen, maar wel erg populair bij grote kinderen. De toegang is vaak via een steile trap. Een annex is een aparte aanbouw of een bijgebouw dat meestal niet verwarmd kan worden. Sommige huizen hebben beperkte kastruimte in de slaapkamer en er zal doorgaans niet voor iedereen een aparte kast aanwezig zijn. In enkele gevallen is een slaapkamer alleen middels een gordijn afgescheiden van de aangrenzende ruimte. Enkele slaapkamers hebben een open ingang zonder deur of gordijn.

5. Badkamer/toilet

De badkamers en toiletruimtes zijn doorgaans niet groter dan noodzakelijk en kunnen niet worden vergeleken met normale badkamers. Wordt in de beschrijving een douche vermeldt, dan is dit niet per definitie een aparte douchecabine. Soms bestaat deze slechts uit een sproeier/handdouche en een grondafvoer. De warmtevoorziening wordt vaak verzorgd door een boiler (ca. 50 liter). Deze functioneert vaak met een automatisch stroomspaarprogramma en mag daarom niet worden uitgezet. De huizen zijn doorgaans aangesloten op een centraal afvoersysteem. Gooi nooit luiers, watten, maandverband etc. in het toilet. Vakantiehuizen in Noorwegen en Zweden beschikken vaak over een biologisch toilet. Een dergelijk modern toilet beschikt niet over een doorspoelsysteem en geeft toch praktisch nooit geurproblemen. Dit toilet bevindt zich meestal in het vakantiehuis zelf. Een traditioneel biologisch toilet kan geurproblemen met zich meebrengen en bevindt zich mede om deze reden buiten het vakantiehuis.

6. Accommodaties met whirlpool en/of zwembad

Bij boekingen tot 3 dagen voor vertrek, is het binnenzwembad tot 25°C voorverwarmd. Wij raden aan een watertemperatuur van 26-28°C niet te overschrijden, in verband met gezondheidsredenen. Gebruik in het zwembad of de whirlpool nooit zeep of shampoo. Een buitenzwembad staat vanaf ca. 15 juni tot 31 augustus tot uw beschikking, afhankelijk van de weersomstandigheden.

Energie spaartips voor huizen met een binnenzwembad:

Houd ramen en deuren van de zwembadruimte gesloten.
Indien u het zwembad niet gebruikt, dek deze dan af met het bijbehorende afdekmateriaal.
Schakel de ontvochtiger nooit uit, dit kan leiden tot teveel luchtvochtigheid in de zwembadruimte.
Laat de vloerverwarming op een constante temperatuur staan.
Als u de ruimte niet gebruikt zet u de verwarming op ca. 5°C.

Whirlpool: bij vakantiehuizen met een whirlpool wordt deze voor aankomst met water gevuld. Weet u bij voorbaat al dat u de whirlpool niet gaat gebruiken, stel dan uw boekingskantoor hiervan op de hoogte, dit bespaart energie en water.

7. TV, schotelantenne en internet

De vakantiehuizen die voorzien zijn van een TV zonder schotelantenne, kunnen alleen nationale zenders ontvangen. Wanneer een TV wel beschikt over een schotelantenne, is deze vaak ingesteld op Duitse zenders. De kwaliteit hiervan kan per locatie verschillen. Het eventueel aanpassen van de schotelantenne kan alleen in overleg met de huiseigenaar en tegen betaling. Wanneer internet aanwezig is in het vakantiehuis, houdt er dan rekening mee dat dit via een (lijn)verbinding gaat. Het gebruik hiervan dient u doorgaans ter plaatse te betalen.

8. Grondstuk

De percelen van de vakantiehuizen zijn meestal natuurgrondstukken. Dit betekent dat zij vaak gedeeltelijk bestaan uit duinen, heide, moestuinen, zand- en bosgebied, waardoor de aangegeven perceelgrootte niet altijd volledig bruikbaar is. De toegangswegen naar de vakantiehuizen zijn vaak onverhard en kunnen doorgaans niet met sportwagens en wagens met verlaagde carrosserie betreden worden. In sommige gebieden kunnen de wegen aanzienlijk slechter zijn dan u gewend bent in uw thuisland. Houdt er rekening mee, dat bij nieuwe vakantiehuizen het perceel mogelijkerwijs nog niet volledig begroeid is en dat een oprit nog niet is aangelegd. De oprit leidt niet altijd helemaal tot aan het vakantiehuis. Een vakantiehuis dat als (voormalige) hoeve of boerderij staat aangegeven, is vaak gelegen op een grondstuk met meerdere huizen en beschikt vaak over buren op korte afstand. Wij garanderen nooit dat het grondstuk volledig omheind is. Bij een bezoek aan Noorwegen en Zweden met eigen vervoer zijn winterbanden en sneeuwkettingen noodzakelijk. In berggebieden kan het voorkomen dat wegen geblokkeerd zijn vanwege slechte weersomstandigheden. Sommige bergwegen kunnen alleen in konvooien gebruikt worden. Tijdens perioden met veel sneeuwval, dient u er rekening mee te houden dat de sneeuw niet overal tegelijkertijd kan worden verwijderd.

9. Vermelde afstanden

De vermelde afstanden zijn hemelsbreed gemeten en dienen ter oriëntering. De afstand naar de dichtstbijzijnde zwemmogelijkheid is de geschatte afstand vanaf het perceel naar de kust of oever (meer, fjord, zee) en niet per definitie naar een strand of zwembad. De genoemde afstand naar een winkelmogelijkheid is de afstand naar de dichtstbijzijnde groothandel, minimarkt of supermarkt. Houdt u er rekening mee dat sommige winkels alleen in het hoogseizoen geopend zijn en dat de afstand in het laagseizoen dus beduidend langer kan zijn. NOVASOL kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele sluitingen van winkels en restaurants. De afstand tot de dichtstbijzijnde skimogelijkheid hangt af van de weersomstandigheden en de tijd van het jaar.

10. Waarborgsom

Tenzij anders aangegeven in de beschrijving of op de huurovereenkomst, dan wordt bij aankomst een borgsom gevraagd. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van het type en de grootte van het vakantiehuis en staat aangegeven in uw reisbescheiden. Het (restant)bedrag ontvangt u doorgaans bij vertrek weer retour. Wanneer u voor 08:00 uur het vakantiehuis verlaat, zal de borgsom achteraf worden teruggegeven. Als u een brochure heeft, kijk dan naar de paarse en rode pictogrammen.

Bij vakantiehuizen voorzien van het paarse bliksemsymbool, zijn de elektriciteitskosten inclusief, m.u.v. de verwarmingskosten. Bij huizen voorzien van het rode bliksemsymbool zijn de elektriciteitskosten inclusief in het zomerseizoen, m.u.v. de verwarmingskosten. Voor alle andere huizen geldt dat de verbruikskosten voor stookolie, water, gas en elektriciteit worden verrekend met de borgsom. Ook eventuele schade en extra kosten voor het niet schoon genoeg achterlaten van het vakantiehuis, worden verrekend met de borgsom. Mocht het bedrag hoger uitvallen dan de betaalde waarborgsom, dan wordt een rekening opgemaakt door de verhuurder. Houdt u er rekening mee dat de waarborgsom bij grote groepen en boekingen voor kerst en Nieuwjaar kan worden verhoogd tot 100 euro per persoon. Eveneens kan in deze context de eindschoonmaak verplicht worden gesteld. In enkele gevallen vraagt de eigenaar voor de huur van een motorboot een extra borgsom.

11. Variabele verbruikskosten en verwarming

De verwarmingskosten worden, voor zover deze niet zijn inbegrepen in de huurprijs, voor vertrek uit het vakantiehuis afgerekend bij de huiseigenaar of diens contactpersoon. Elektriciteit is niet altijd inbegrepen in Noorwegen en Zweden. Alleen als een elektriciteitsymbool is aangegeven is de elektriciteit inclusief. Kosten die niet optioneel zijn (zoals boothuur, brandstof voor de boot, linnenhuur of haardhout) dienen ook ter plaatse bij de eigenaar of contactpersoon te worden voldaan. Indien deze kosten niet, of slechts voor een deel, zijn voldaan, dan worden deze achteraf nog doorbelast inclusief administratiekosten

12. Eindschoonmaak

Vanzelfsprekend dient het vakantiehuis schoon voor de volgende gasten te worden achtergelaten. U dient het vakantiehuis op de vertrekdag voor 10:00 uur te verlaten. Mocht het vakantiehuis na vertrek niet schoon zijn, dan worden de kosten voor de eindschoonmaak in rekening gebracht. Houdt u er rekening mee dat schoonmaakmiddelen niet standaard aanwezig zijn in het vakantiehuis. Bij enkele vakantiehuizen is de eindschoonmaak bij de huurprijs inbegrepen of kan de eindschoonmaak worden bijbesteld. (zie hiervoor de symbolen bij de huisbeschrijving).

 

13. Huisdieren

In enkele vakantiehuizen zijn huisdieren niet toegestaan. Een symbool bij de huisbeschrijving geeft aan of dit het geval is. NOVASOL kan echter niet garanderen dat een vakantiehuis altijd volledig huisdiervrij is gebleven. Wij vragen u nadrukkelijk het huisdierverbod te respecteren. Mocht desondanks toch een huisdier zijn gesignaleerd, dan dient deze per direct het vakantiehuis te verlaten.

 

Wanneer bij een vakantiehuis het huisdiersymbool staat aangegeven dan zijn huisdieren uiteraard toegestaan. Geeft u bij de boeking aan dat u een huisdier meeneemt en denkt u aan eventuele noodzakelijke vaccinaties. (voor meer informatie kunt u terecht bij uw dierenarts).

Gaat u ervan uit dat het in eerste instantie alleen is toegestaan om maximaal twee huisdieren mee te nemen. Het meenemen van meer huisdieren gaat te allen tijde in overleg met NOVASOL.

 

Vakantie met uw eigen paard:

NOVASOL is niet verantwoordelijk voor eventuele schade tijdens het transport van en naar het vakantiehuis, noch voor eventuele schade aan het vakantiehuis, de inventaris of andere gebouwen. Wij raden u aan om voor vertrek een aansprakelijkheid- en inboedelverzekering af te sluiten.

14. Rookvrije vakantiehuizen

Sommige huiseigenaren willen niet dat er in het vakantiehuis wordt gerookt. Deze vakantiehuizen worden in de brochure als niet-rokerhuis aangegeven. NOVASOL kan niet altijd garanderen dat een vakantiehuis volledig rookvrij blijft. Wij vragen onze gasten vriendelijk het rookverbod te respecteren.

15. Brochure-informatie

In deze brochure vindt u de voorwaarden voor boekingen met vertrek in de periode van 8. januari 2011 tot 7. januari 2012. Voor boekingen na deze periode gelden de voorwaarden van de brochure 2012 als ook de van toepassing zijnde informatie op de website.

16. Insecten/Muizen/Allergie

Houdt u er rekening mee dat, ondanks een eventueel huisdierverbod, allergieoorzaken (zoals bijv. huisstofmijt) in vakantiehuizen niet altijd kunnen worden voorkomen. In vakantiehuizen die in de vrije natuur zijn gelegen kunnen insecten voorkomen. Dit geldt voor zilvervissen, mieren, wespen, wandluizen, pissebedden en marters. Spinnenwebben kunnen ondanks een grondige reiniging binnen een korte tijd ontstaan. NOVASOL kan daar niet aansprakelijk voor worden gesteld. Muizen kunnen niet altijd worden voorkomen. Bij grote problemen kunt u zich wenden tot de huiseigenaar, de contactpersoon ter plaatse of het servicebureau, zodat eventueel hulp kan worden geboden.

 

Allergieën in het algemeen: NOVASOL is niet verantwoordelijk en aansprakelijk voor het ontstaan van een allergische reactie bij de huurder in een vakantiehuis.

17. Bouwactiviteiten/Geluidsoverlast

NOVASOL kan eventuele bouwactiviteiten in de omgeving van de vakantiehuizen niet constant controleren. Dit kan geluidsoverlast met zich mee brengen. Houdt u er rekening mee dat in een vakantiegebied ook plaatselijke inwoners permanent leven. Ook kan een nabijgelegen luchthaven voor geluidoverlast zorgen, waarop NOVASOL geen invloed heeft.

18. Problemen/Klachten

Indien u bij aankomst in het vakantiehuis klachten of gebreken constateert, dient u dit binnen 72 uur aan de huiseigenaar of diens contactpersoon te melden. De klacht kan niet per e-mail ingediend worden, maar moet telefonisch ofwel persoonlijk bij de huiseigenaar (of diens contactpersoon) gemeld worden. Klachten met betrekking tot de schoonmaak dienen direct na aankomst kenbaar gemaakt te worden. Indien uw klacht niet binnen een redelijke termijn passend kan worden opgelost, dan dient u het plaatselijke servicekantoor of de NOVASOL hotline (+45 9797 5757) op de hoogte te stellen en om hulp te vragen. Een eventuele restitutie op de huurprijs kan alleen worden verleend indien NOVASOL tijdig op de hoogte is gebracht van de klacht en deze niet naar tevredenheid kan worden opgelost.

 

Wanneer de oplossing alleen tegen hoge kosten mogelijk is, dan kan NOVASOL uiteindelijk besluiten u een passend alternatief vakantiehuis te bieden.

 

Het is de verantwoordelijkheid van de huurder om de naam van de NOVASOL medewerker te noteren. De huurder zal er toe bijdragen te vermijden dat eventuele schade of defecten verslechteren en probeert ook om het mogelijke financiële verlies voor zowel NOVASOL als de huiseigenaar te beperken.

 

De huurder moet NOVASOL de gelegenheid geven de klacht binnen een redelijke termijn op te lossen en/of de schade te herstellen. Een vroegtijdig vertrek zonder NOVASOL daarvan op de hoogte te hebben gebracht, vrijwaart NOVASOL van elke acceptatie van een klacht of elke vorm van restitutie. Dit ligt ten grondslag aan het feit dat de huurder het op deze manier NOVASOL onmogelijk heeft gemaakt om hulp aan te bieden, bijvoorbeeld in de vorm van een schadevergoeding of overplaatsing naar een alternatieve vakantiewoning.

 

Als de klacht ter plaatse niet naar tevredenheid wordt opgelost, dient u uiterlijk binnen 14 dagen na vertrekdatum een schriftelijk en gemotiveerd schrijven in te dienen bij het boekingskantoor van NOVASOL, postbus 1379, 5004 BJ TILBURG. U kunt ook een email sturen naar service@NOVASOL.nl.

Een eventuele restitutie geldt alleen voor directe financiële schade. Voor indirecte financiële schade, (gevolg schade) of immateriële schade, kan zowel NOVASOL als de huiseigenaar niet verantwoordelijk worden gesteld.

19. Tips en verdere informatie

Stroom/Water

Tijdens zeer warme of droge perioden kunnen problemen met de stroom en watertoevoer ontstaan. Hier heeft NOVASOL geen invloed op. Bij problemen met de stroom- en watertoevoer kunt u terecht bij de huiseigenaar of contactpersoon ter plaatse. In enkele gebieden kan het water – afkomstig uit de aardbodem – een onschadelijke bruine kleur hebben. Veel vakantiehuizen beschikken over een eigen waterbron.

Verzekering/autopapieren

Sinds 1 januari 2008 zijn de kosten voor medische behandeling niet meer gedekt door de gele kaart in landen buiten de EU (met uitzondering van enkele landen) Vergeet niet om uw autopapieren en rijbewijs altijd mee te nemen op reis.

Boot/Vissen

Om een wettelijk verplichte visvergunning te kunnen krijgen, dient u uw eigen visvergunning mee te nemen. Voor verdere informatie over vergunningen verwijzen wij u naar de lokale toeristenbureaus. Wanneer een vakantiehuis van een boot is voorzien, kan deze in de periode mei tot september (tevens afhankelijk van locale weersomstandigheden) worden gebruikt. Houdt u er rekening mee dat de nodige reddingsvesten niet bij de standaard uitrusting horen en dat het gebruik van de boot op geheel eigen verantwoordelijkheid is.

NB: Met ingang van 1 mei 2010, is het verboden om met een booi groter dan 25 meter of 25 HP te varen, tenzij u een geldig vaarbewijs heeft. Deze regel is alleen van toepassing op personen die geboren zijn na 1 januari 1980, maar we raden aan dat ook personen die voor deze datum geboren zijn deze regel respecteren.

Vissen in Noorwegen

Buitenlandse vissers mogen alleen handvistuig gebruiken zoals een hengel, vissenwiel of spinnenaas. U mag geen gebruik maken van netten, fuiken, kreeftvallen of lange lijnen, ook al heeft u deze apparatuur aangeschaft in Noorwegen. Het is verboden om levend aas te gebruiken in Noorwegen. Het is alleen toegestaan om eigen vistuig mee te brengen indien dit nieuw is, dat wil zeggen nooit is gebruikt in andere wateren, meren of rivieren buiten Noorwegen of indien het grondig is gereinigd volgens Noorse voorschriften. Het is verboden om te vissen binnen een straat van 100 meter van een boei van een viskwekerij. Als u deze regels overschrijdt, dan riskeert u een hoge boete en de eigenaar van de boot (doorgaans de huiseigenaar) zal ook worden beboet. De huiseigenaar zal ook niet toestan dat u een eigen motor gebruikt in zijn boot.

Het is niet toegestaan om meer dan 15kg p.p. aan vis mee het land uit te nemen. Sommige huiseigenaren verhuren boten. Deze hebben verschillende afmetingen en motoren met verschillende capaciteiten. In deze gevallen is de minimale huurprijs vermeld bij de huisbeschrijving. Indien dit niet in de huisbeschrijving staat dan heeft de eigenaar geen boot, maar zal er doorgaans binnen 5 kilometer van het vakantiehuis een bootverhuur zijn.

Centrale verwarming

Centrale verwarming betekent dat het gebouw van een eigen verwarmingselement is voorzien en brandstof zoals hout of kolen verbruikt.

Speeltoestellen

Onder speeltoestellen verstaan wij een schommel, zandbak, wip, speelhuis, glijbaan of een combinatie hiervan. Gebruik van de speeltoestellen is op eigen verantwoordelijkheid.

Barbecue

Veel vakantiehuizen zijn voorzien van een barbecue. In sommige gevallen kan deze pas na reiniging benut worden, vooral wanneer de barbecue lange tijd ongebruikt is gebleven. Wij vragen u vriendelijk de barbecue na gebruik goed schoon te maken.

Sauna

Opgieten in de sauna is niet toegestaan, aangezien dit tot wezenlijke schade en stroomuitval kan leiden.

Zonnebank/hemel

Een zonnebank of zonnehemel mag niet worden gebruikt door personen onder de 18 jaar. Een zonnehemel is doorgaans geplaatst boven één van de aanwezige bedden.

GPS-coördinaten

De GPS-coördinaten in de routebeschrijving leiden niet altijd exact naar het vakantiehuis en fouten en omissie hieromtrent zijn niet uitgesloten. The coördinaten kunnen tevens van een dichtstbijzijnde weg of kruispunt zijn. Als de sleuteloverdracht niet plaatsvindt bij het vakantiehuis, dan leiden de GPS coördinaten tot het adres van de sleutelbeheerder. Wij raden u dan ook aan om van te voren te onderzoeken of de verstrekte coördinaten overeenkomen met het adres van het vakantiehuis.

Tolwegen en veerboot

Voor sommige wegen en bruggen wordt in Norwegen tol geheven. Dit bedraagt tussen de NOK 10 – 50 per weg. In sommige gebieden, zoals in tunnels of wegen in het westen van Noorwegen, kan het oplopen tot NOK 160. Bij sommige tolpunten is het niet mogelijk om geld te wisselen. Zorg ervoor dat u voldoende muntgeld bij u heeft. Indien u de boot dient te gebruiken loopt de routebeschrijving leidt vanaf de ferry tot aan uw vakantiehuis. Prijzen variëren tussen NOK 50 – 250.

Kijk voor informatie over ferries op www.ruteinfo.no or www.tinde.no of neem contact op met uw boekingskantoor.

Wegen en verkeersomstandigheden

We willen u er op wijzen dat zowel in Noorwegen als in Zweden wegenbelasting van toepassing kan zijn. Wij raden u dan ook aa nom vooraf goed uit te zoeken of dit voor u van toepassing is als u naar uw vakantieaccommodatie toe gaat.

Informatie over het verkeer in Noorwegen en Zweden kunt u bijvoorbeeld verkrijgen via de ANWB of via (in de taal van het land):

Norway: www.vegvesen.no or on telephone number +47 815 48 991

Sweden: www.vv.se or on telephone number +46 243 750 00

 

Mocht u problemen ondervinden mbt betaling, kwaliteit vakantiehuis e.d. (klachten in het algemeen) dan kunt u contact opnemen met Novasol: novasol@novasol.nl

 

 

<terug