Activiteiten met kinderen

Stel in dit sub-forum je vragen over activiteiten zoals wandelen, fietsen, slee-tochten en kayakken
Post Reply
knofje33
Posts: 1
Joined: 21 Mar 2019, 09:31

Activiteiten met kinderen

Post by knofje33 »

Hallo,

Wij gaan in zomervakantie met onze kinderen (5 en 7) naar Noorwegen.
We hopen natuurlijk op mooi weer zodat we lekker veel buiten kunnen zijn.
Maar wij houden ook wel van uitstapjes maken.
Op internet al verschillende dingen gevonden.
Wie heeft er hier tips voor.

We gaan naar verschillende plaatsen in het zuiden.

Alvast bedankt.
User avatar
VNN Admin
Site Admin
Posts: 24
Joined: 19 Feb 2019, 22:47

Re: Activiteiten met kinderen

Post by VNN Admin »

Hoi knofje,

Heb je toevallg ons laatste blog al gezien? We hebben gister namelijk een blog over Noorwegen met kinderen geschreven.
https://www.vakantienaarnoorwegen.nl/bl ... -kinderen/

Ik vind het persoonlijk lastig in te schatten of de kinderen al oud genoeg zijn, maar misschien is het leuk om een kayak te huren (ieder een kind mee). In het blog staan nog andere leuke activiteiten. Daarnaast is het zuiden, afhankelijk van het weer, ook geschikt voor een dagje strand!
Vóór en dóór Noorwegen liefhebbers
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Activiteiten met kinderen

Post by Erik »

Welke route zijn jullie van plan (globaal) te gaan rijden?
annemarie2u
Posts: 1
Joined: 06 Feb 2020, 13:53

Re: Activiteiten met kinderen

Post by annemarie2u »

Allereerst bedankt voor alle nuttige info op het forum, heb het hele forum al gelezen. Super fijn!

Deze zomer gaan we met ons gezin met drie jongens (5, 8 en 10 jaar) 23 dagen Noorwegen doen, met (grote) huurauto vanuit NL. Een uitdagende route heb ik begrepen in 3 weken, maar we gaan er wel voor (we zijn wat gewend :lol: ). Accomodaties liggen allemaal al vast, meestal 'luxere' hytter voor 6 pers. We zijn als gezin wel gewend altijd grote afstanden te rijden, ook Canada en USA hebben we bijv zo gedaan en daar waren de afstanden vaak nog groter. Onze route even in het kort beschreven (en dan overal +- 2 overnachtingen) en proberen zoveel mogelijk van de nationale toeristische wegen mee te pakken:

Oslo - Beitostolen - Hjerkinn - Alesund - Geiranger - Gaupne - Laerdal - Bergen - Stavanger (preikestolen) - Kristiansand.

Vraag 1: Tips qua activiteiten met kinderen? Van harte welkom! Ik zie heel veel leuke dingen hoor maar het is ook wel even keuze's maken want de activiteiten zijn behoorlijk aan de prijs vaak. Bijv raften maar dan 100 euro pp wordt best veel dan.. kajakken en dan 50 euro pp... ik vind het nogal voor een kayak huren.

Vraag 2, iets specifieker: Adviseren jullie een Fjordcruise te maken of krijg je dezelfde ervaringen ook gewoon door er met de auto langs te rijden en op de uitzichtpunten te genieten? (ook hierbij beetje kosten aspect...) En wanneer een cruise aldus jullie ervaring een must is, welke is dan het meest te adviseren? (Geiranger, Sognefjord, Nærøyfjord?) Van te voren boeken verstandig? Ik keek nu naar de cruises van 'visitflam' website maar wellicht hebben jullie betere tips?

Vraag 3: Zie je op de wegen heel goed als er bijv een mooie plek dichtbij is of een waterval? Of moet je dat van te voren even goed uitzoeken? We zullen best veel in de auto zitten, maar willen onderweg wel graag dingen zien, even wandelingetje maken dan weer verder, beetje picknicken etc..

Evt andere tips, alles is welkom, alvast enorm bedankt voor jullie hulp en kennis! :D
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Activiteiten met kinderen

Post by Erik »

Hoi Annemarie,

De rondrit die jullie in gedachten hebben lijkt mij prima te doen in 23 dagen en gaat door erg gevarieerde landschappen.

Antwoord op vraag 1: Inderdaad is het met een gezin duur om georganiseerd vertier te zoeken. Raften kun je uiteraard moeilijk op eigen gelegenheid doen,en het is dan een persoonlijke afweging of je dit het geld waard vindt. Maar een gletschertong bezoeken (Nigardsbreen bij Gaupne) kost behalve parkeergeld/tol voor de toegang nauwelijks geld. Je bent hier echt een dagje mee zoet.
De waterval Feigefossen beklimmen aan de overzijde van Gaupne (er ligt ook een geocache) is echt een uitdaging. Bij de huisjes van vikicamping.no (Høyheimsvik) zou je een roeiboot kunnen huren (als dat daar mag, wij hadden er een huisje destijds en mochten de roeiboot gewoon gebruiken) en naar de overkant kunnen varen, naar de waterval Feigefossen. Maar met de auto om het fjord heenrijden kan natuurlijk ook.
Een middagje zwembad (Gaupne heeft een zwembad) met een gezin vraagt wel een uitgave, een wandeling naar een waterval is avontuurlijk en gratis. Je moet wel rekening houden met slecht weer ( dat zeg ik eigenlijk verkeerd; een bekend gezegde in Noorwegen zegt: slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding) dus regenjassen maar gewoon inpakken. Maar soms lijkt het weer uitzichtloos en dan is een zwembad natuurlijk wel een oplossing.
Doen jullie weleens aan geocachen? Aan de hand van aanwijzingen op een gps-apparaat kun je een speurtocht maken naar een verstopte "schat". Op deze manier maak je voor de kinderen én voor jezelf een wandeling veel leuker! Het heeft ons op verrassende plekjes gebracht,we hebben zelfs eens een grot ontdekt waar ik nog nooit over gelezen had.
Niet ver van Bergen ligt de waterval Steindalsfossen,Norheimsund. Daar kun je achter een muur van water lopen, erg leuk. Er vlakbij ligt nog een verscholen waterval. Bij Øystese de Skårdalsvegen op en de Fitjadalsvegen op. Deze waterval, Ordalsfossen,is minder bekend maar o zo mooi:
http://www.europeanwaterfalls.com/water ... alsfossen/ De jongedame op het vlonder is onze dochter, inmiddels 17 geworden...
Gelijk dan maar even langs het Skårsvatnet rijden, hier zwemmen joekels van goudvissen en het is een heel mooie omgeving daar.
Als je echt zou willen zou je het fjord kunnen oversteken per veerboot , bij Jondal kun je via een smal, leuk bergweggetje de Folgefonna-gletscher bereiken. Het is een wintersport gebied daar , als je iets als een plastic zak meeneemt dan kun je lekker glijden daar.
Bij Geiranger is ook veel te doen, de Dalsnibba (uitzichtpunt) is spectaculair bij helder weer. En vele andere korte wandelingen, daar kunnen ze je ter plaatse wel aan helpen.

Wat betreft een fjord-cruise: volgens mij doe je er de kinderen niet direct een plezier mee, een paar uur stil zitten op een kleine boot.Daarnaast is het ook duur.... Als je regelmatig een veerboot neemt (meeste overtochten zo'n 20 minuten) dan kun je je lol er wel mee op. Met een verrekijker over het water speuren naar zeehonden, watervogels en dolfijntjes (bruinvissen) is erg leuk.
Maar: door het Geirangerfjord varen is wel heel imposant. Ik heb begrepen dat je op de reguliere veerboot van Geiranger naar Hellesylt hetzelfde te zien krijgt,ook met meertalige uitleg over de bruidssluier, de vrijer en de 7 zusters, maar dan voor minder geld. Het retourtje zal wel langer duren dan de rondvaartboot, maar dat is op te zoeken natuurlijk.

Over vraag 3 : vaak staat langs de weg het runen(?)teken, een soort vierkant met lussen op de hoeken. Het is een teken van een bezienswaardigheid daar vlakbij. Zo word je bij Randsverk (boven Beitostølen op weg naar Våga) op deze manier op de Ridderspranget geattendeerd. Wel de jongens in de gaten houden daar, het is niet echt veilig daar voor ADHD-ers...
Andere leuke dingetjes: Bij Flåm/Gudvangen ligt bij hotel Stalheim een super steile weg met mooie uitzichten, eenrichtingsweg, Stalheimskleiva.
En weg 243 natuurlijk helemaal uitrijden tot Laerdal,met uitzichtpunt Stegastein.
Bij Ålesund ligt vogelrots Runde, een belevenis om er te komen en de klim naar de fotogenieke papagaaiduikers is op z'n zachtst gezegd avontuurlijk.
Half augustus gaan ze weg, dus ik weet niet of je er op tijd kunt zijn.De papagaaiduikers komen in de avondschemering weer aan land van een dag vissen op zee, dus het zal een latertje worden voor de jongsten.

Met 3 jongens aan boord zul je ook wel eens een partijtje willen voetballen. Bij scholen in de dorpjes zul je veel voetbalkooien kunnen vinden, zodat je niet elke keer de bal hoeft terug te halen. Na schooltijd zijn deze gewoon te gebruiken, net als basketbalveldjes en diverse klim-en klauternetten.
Daarnaast zul je vaak in kontakt kunnen komen met de plaatselijke jeugd, die zich daar ook vaak ophoudt. We hebben verschillende keren partijtje kunnen doen.
Mocht je langs Kaupanger komen (vlakbij Laerdal) : daar ligt een voetbalkooi met het mooiste uitzicht vinden wij, in de baai waar de boot naar Gudvangen (via het Naerøyfjord) vertrekt. Dus nog vóór de tunnel, vanaf Sogndal gezien.

Tijdens het rijden zul je vaak een zijweggetje kunnen inslaan dat weer nieuwe , ook voor mij weer onbekende verrassingen biedt.
Over het algemeen geldt dat je de leukste ervaringen gaat hebben op je "eigen" plekjes, maar dat zul je zelf ook al ondervonden hebben!

Veel plezier daar!

groet erik
Last edited by Erik on 26 Feb 2020, 20:26, edited 1 time in total.
Henk
Posts: 1
Joined: 08 Feb 2020, 12:10

Langlaufen

Post by Henk »

Wij vertrekken binnenkort naar Noorwegen, Hedmark, om te gaan wandelen en langlaufen, om precies te zijn de omgeving van het meer van Osensjœn, bij Nordre Osen. Ik ben op zoek naar loipekaarten of gps-tracks in dat gebied. Hoe kom ik daar aan? Is er wellicht een VVV in de buurt daar?
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Activiteiten met kinderen

Post by Erik »

Hoi Henk,
Misschien kan www.visitelverum.no je verder helpen?
Of touristinfo Elverum(de grootste plaats daar denk ik)
Post Reply