Autovakantie richting Lofoten

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Post Reply
pien90
Posts: 1
Joined: 30 Jul 2020, 19:18

Autovakantie richting Lofoten

Post by pien90 »

Wij hopen naar het prachtige Noorwegen te gaan. 13 jaar geleden voor het eerst geweest en nu wil ik samen met mijn man een rondreis gaan maken. We willen heel graag naar de Lofoten en vanaf daar kijken we verder.
We komen aan in Larvik en willen vervolgens richting de Lofoten gaan. Dit is natuurlijk een heel eind! Daarom willen we, als we aankomen met de ferry nog zo'n 3-6uur rijden, om vervolgens te overnachten. Maar omdat we ook geen haast hebben, willen we hier eigenlijk 2-4 nachten blijven, om een gebied te bezoeken. Daarna willen we een rijdag richting Bodo maken. Dan slaan we een hoop over, maar je kan niet alles zien... ALs we op de Lofoten zijn, kijken we of we ook richitng Vesteralen gaan, Senja... dat bekijken we als we zover zijn!

Nu heb ik een vraag..
Wat raden jullie aan als 'tussenstop' van 2-4 nachten voordat we naar Lofoten gaan? Jotunheimen? Rondane? omgeving bij Lillehammer? Ik zie door de bomen het bos niet. Ik bezoek liever iets een aantal dagen, dan van alles snel. Ik kom liever een ander jaar weer terug voor een ander gebied. We houden erg van wandelen en de natuur ;), gemiddelde wandelingen qua moeilijkheid en lengte.

Excuses als het in het verkeerde topic staat.. ik kwam opeens dit forum tegen en heb al verschillende reisverslagen gelezen.

ALs jullie tips hebben hoor ik het ook heel graag. Ondertussen speur in dit forum af en de verslagen... Alvast bedankt!
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie richting Lofoten

Post by Erik »

Hoi Pien,

Als ik je goed begrijp heb je de tijd aan jezelf, en dat is ook wel een voorwaarde als je de reis zo wilt maken als jij aangeeft. Na een flinke dagrit een paar dagen op de plaats rust en vandaaruit mooie dagtochten maken, dat is ook mijn droom vakantie!
Maar.... Het rondje Lofoten/Vesterålen/Senja zal op deze manier zeker 4 tot 5 weken kunnen we gaan duren.
Ik ben er jaloers op....

Vanuit Larvik zou ik via de E13 vlot naar de Rv51rijden, die begint bij Fagernes richting Vagamo. Je komt dan in Valdres uit. Dat is zo'n 4/5 uur rijden vanaf Larvik.
Zo ergens tussen Beitostølen en Randsverk zou ik de eerste stop voor een paar dagen maken.
Een prachtige streek , de Jotunheimen liggen aan je voeten. Hier is ook de beroemde wandeling naar de Besseggen te maken. Maar ook wat minder zware wandelingen uiteraard.
De Ridderspranget, vlakbij Randsverk , moet je ook even bezoeken.
Via de smalle onvergetelijke Jotunheimen-weg (zie elders op het forum) kun je het zeer bijzondere Peer Gynt gebied bestrijken, Lillehammer bezoeken en als je wilt in het Espedal ook de jettagrytene Helvete bezoeken.
Ook Lom met stavkerk ,het mooie Ottadal en een stuk van bergweg 55 zijn vanuit Valdres bereikbaar. Bijvoorbeeld de zijweg naar het per auto hoogst bereikbare punt van Noorwegen, de Galdhoppigen, bij de Juvasshytta. Ook hierover is op dit forum geschreven.
En dan zou je ook nog de Rondane kunnen bezoeken als je nog puf hebt.

De weg naar Bodø is vanuit Valdres een lange: 15 echte rij-uren geeft mijn navi aan. En dat is via de "saaiste" weg, de E6.
Veel mooier nog is de route over de kystriksveien Rv17. Deze begint bij Steinkjer en gaat langs de prachtige kust bezaaid met de eilandjes van Helgeland via veerbootjes naar Bodø. Deze tocht neemt uiteraard nog meer tijd . Je kunt natuurlijk heen de E6 nemen en op de terugweg, als je tijd genoeg over hebt, via de Rv17 weer naar het zuiden rijden. Het voordeel zou dan kunnen zijn dat je dan zonodig wat langer op de Lofoten, Vesterålen en evt Senja kunt blijven. Via de E6 kun je in een dag of 4 weer bij Oslo zijn als dat echt moet.
De Rv17, en de geweldig mooie gevarieerde omgeving waarin deze weg ligt (ook de Svartisen-gletscher ligt in dit gebied) is sowieso een complete vakantie waard....
Ik zou dit gebied dan ook willen aanraden voor een meerdaagse stop op de heen-of terugreis. Als je dan ter hoogte van Mo i Rana zou overnachten dan kun je de gletsjertong Austerdalsisen, de grotten of de Marmorsløttet bezoeken.
Aan de kust , vanaf Rv 17, is per boot een andere gletsjertong bereikbaar, de Engabreen.

Op "vakantienaarnoorwegen.nl" is ook mijn reisverslag te vinden, vorig najaar heb ik een deel van jouw route gereden. Via de zoekfunctie "reisverslag" intypen en je vindt het vast.

Veel plezier met de voorbereidingen!

groet erik
Post Reply