Route rondreis Noorwegen

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Post Reply
Skopje
Posts: 5
Joined: 21 Oct 2020, 13:36

Route rondreis Noorwegen

Post by Skopje »

Hallo,

Wij willen volgend jaar graag naar Noorwegen met de auto, 2 volwassenen en 2 tieners van 15 en 17 jaar. We houden van natuur en wandelen en hebben nu de volgende route nu op het oog:

1n. Hirthals en dan vanaf Hirthals met de boot naar Stavanger
2n. Forsand
2n. Voringfossen
3n. Laerdal
3n. Stranda
3n. Isfjorden
3n. Vaga
2n. Koppang, is een leuke plek om af te sluiten en nog iets te relaxen? Ik zou een strandje ook wel leuk vinden maar dat is niet in de buurt :)
1n. Oslo en dan de boot naar Kiel terug

We willen graag de Atlantic route rijden, is dit nu nog handig in te passen of rijden we dan enorm om? Ik wil niet dagelijks ergens anders slapen dus als het met een dagtocht kan vind ik dat prima. Verder staan het Lysefjord, Trollstigen en Stegestein op het verlanglijstje. Ik hou van mooie routes rijden en de drukte vermijden.

Iemand nog betere tips om een mooie route te pakken of andere highlights te zien die nu niet op de route liggen?

Ik ben bang dat we zo in de ban van fjorden zijn dat we nu wellicht weinig afwisseling hebben?

Hoeveel tijd moet ik extra in calculeren voor boten onderweg op de route? Gaan die boten constant of maar een paar keer per dag? We gaan voor het eerst naar Noorwegen en ik vind het lastig hiervan een inschatting te maken. Tips zijn dus zeker welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken!
Sandra
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Route rondreis Noorwegen

Post by Erik »

Hoi Sandra,

Dat zal een prachtige reis worden. Je krijgt op deze manier een prima indruk van Zuid-Noorwegen.

Ik zal met je de route langslopen en waar nodig wat hints geven:

Bij Forsand kun je uiteraard naar Stavanger en het Lysefjord. Vooral de wandeling naar de Prekestølen zal jullie wel interesseren. Begin de wandeling liefst op een doordeweekse dag, niet te laat. Het is best druk daar.

Het traject naar Eidfjord/ Vøringfossen is wel een flinke rijdag. Door het fjordengebied, door een zeer fotogenieke omgeving.
Bij Eidfjord zijn de bekende bezienswaardigheden : het Hardanger Natursenter, het weggetje naar de hoogvlakte dat daar vlakbij ligt (Hjølmovegen/Øvre Eidfjord) ,bergboerderij Kjaesen (prachtig uitzicht over het Eidfjord bij helder weer) en natuurlijk de Hardangervidda zelf. Als je weg 7 doorrijdt richting Geilo dan rijd je door dit desolate gebied heen.

Op deze manier kun je naar Laerdal rijden (door na weg 7 bij Hovet weg 50 in te slaan) , maar je kunt ook over de grote Hardangerbrug via Voss rijden.
Het is allemaal prachtig hoor. Watervallen waar je maar kijkt.
Bij Stalheim is een eenrichtingsweggetje bij hotel Stalheim: Stallheimskleiva. Een belevenis op zich!
Bij Laerdal is het interessante zalmobservatorium : http://www.norsk-villakssenter.no/
En Stegastein is vanuit Laerdal via de mooie bergweg 243, Bjørgavegen te bereiken.

Stranda bevindt zich eigenlijk aan de "verkeerde" kant van Geiranger. Mooier is om de weg van Grotli naar Geiranger helemaal te rijden.
Overigens is het absoluut de moeite waard om ook het gletschergebied bij Olden/Loen te bezoeken, op dit forum staat er meer over geschreven.
De Dalsnibba is een must-see bij helder weer.

Je rijdt dan over de Trollstigen (63) naar Isfjorden. Kort na de Trollstigen kun je de steile bergwand Trollveggen bezoeken, ook hierover is al geschreven op dit forum.
Vanuit Isfjorden is de dagtocht naar de Atlantische weg wel te maken.

Bij Våga liggen de Jotunheimen , het hoogste gebergte van Noorwegen, om de hoek. Zie het forum voor leuke uitjes in de omgeving Lom , zoals de kabelbaan over de Prestfossen en de ijsgrot bij Juvasshytta. Vooral die laatste maar even nakijken of die er tegen die tijd nog is:

https://klimapark2469.no/en/
https://www.visitjotunheimen.com/experi ... m-p2050173

Omgeving Koppang geeft mogelijkheid tot kanoën, wandelen, in een prachtig natuurgebied met bossen en meren, dat wat meer van Zweden weg heeft.
Mogelijk is hier voor jullie een bever-of elandsafari een schot in de roos?

Nou, afwisseling genoeg dus op deze reis.

De veerboten varen af en aan dus als je per oversteek met een halfuurtje wachttijd rekening houdt dan komt het vast goed. Als je ter voorbereiding veel leest (op dit forum, via www.vakantienaarnoorwegen.nl , maar ook andere ervaringen en info, van bv ANWB) dan ben je goed voorbereid.

Veel plezier bij de voorbereidingen, en bij meer vragen, kom maar op!

groet erik
Last edited by Erik on 22 Jun 2021, 23:38, edited 3 times in total.
Skopje
Posts: 5
Joined: 21 Oct 2020, 13:36

Re: Route rondreis Noorwegen

Post by Skopje »

Hallo Erik,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Wat een hoop leuke ideeën reik je aan. Daar kan ik wel mee aan de slag :)

Als ik het zo lees is Stranda dus niet de beste plek om te verblijven? Wat zou je anders aanraden?
Zo'n safari, daar had ik nog niet aan gedacht maar klinkt erg goed, ik ga even kijken wat ik daarvoor vinden kan.

Inmiddels ben ik vanmiddag inderdaad meer info tegengekomen over de pontjes, dat gaat wel goed komen!
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Route rondreis Noorwegen

Post by Erik »

Stranda ligt aan de overkant van Geiranger. Om vanuit Stranda bij Geiranger te komen zijn er 2 mogelijkheden: 2x veerboot( Stranda/Liabygda en Valldal/Eidsdal) ,
òf de veerboot Hellesylt-Geiranger.
Vooral de laatste is bepaald geen straf, want je vaart helemaal door het Geirangerfjord heen , net als de rondvaartboten die vanuit Geiranger vertrekken.. En je krijgt ook nog informatie over de vrijer, bruidsmeisjes en wat meer zij....
Maar een praktische ligging tov Geiranger heeft Stranda dus niet, vandaar mijn alternatief:

Je komt uit Laerdal, en hoewel er alleen maar héél mooie wegen naar Grotli leiden, is de beste keuze wat mij betreft naar Sogndal over weg 5 naar Fjaerland, vervolgens via Skei en Byrkjelo naar Utvik, en langs het Innvikfjord langs Olden ,Loen en Stryn naar Grotli.
Die weg 5 van Sogndal naar Fjaerland is een weg met bijzondere uitzichten op gletschertongen. Je zult de Bøyabreen tegen de hoofdweg zien aanschurken.
Als je de parkeerplaats op rijdt wandel je naar het bijzondere restaurant dat met een speciaal glazen dak uitzicht geeft op de gletschertong.
Bij Fjaerland is een interessant gletschermuseum (Bremuseet):
https://www.bre.museum.no/

Als je de overnachting ergens in de buurt van Stryn kunt maken, dan kun je wat meer kanten op: de gletschertongen bij Loen( Kjendall- en Bodalsbreen) zijn geweldig om te ontdekken, en véél rustiger dan de toeristische Briksdalsbreen.
Let ook op de berg die half in het groene Loenvatnet ligt: het geeft de omvang van de ramp weer die heeft plaatsgevonden toen dit stuk berg in het meer viel. Je leest er meer over in het topic "Bølgen/The Wave" op dit forum.
https://vandebergentotdezee.wordpress.c ... -gletsjer/

Ook kun je vanuit regio Stryn alvast een dagrit naar Geiranger doen, en bij helder weer alvast de Dalsnibba bezoeken . Dit uitzichtpunt vind je bij berghotel Djupvasshytta.
De tolweg (creditcard mee!) leidt naar een hoogte van 1400 meter, waarvandaan je prachtig uitzicht hebt op de omringende bergen en... het Geirangerfjord in de verte. Verrekijker maar meenemen dus.

Geiranger heeft veel te bieden. Het is een toeristisch dorpje. Er zijn veel aktiviteiten mogelijk: downhill fietsen, kanoën, prachtige wandelingen.
Daar kun je zeker een dag doorbrengen.

De rest van het traject zul je dan zien als je gaat verplaatsen naar Isfjorden, want dan vervolg je de 63 na Geiranger richting Valldal/ Trollstigen.
Dan heb je ook gelijk je tweede kans op mooi uitzicht op de Dalsnibba, voor het geval de eerste keer te veel bewolking zou zijn geweest.

Mocht het in deze regio slecht weer zijn, dan is het Jostedalsbreen Nasjonalpark bezoekerscentrum te bezoeken als je wilt:
http://visitjostedalsbreen.no/
Het ligt aan de hoofdweg tegen het mooie Oppstrynsvatnet (meer) aan.

Let op dat je de kloof Gudbrandsjuvet (bij Valldal) niet mist:
https://www.visitnorway.nl/listings/gud ... et/187527/
Deze ligt aan de rechterkant van de weg als je de veerboot naar Valldal hebt genomen.

En tot slot wil ik je nog wijzen op de wandeling naar de Trollkirka. Deze zou te combineren zijn met de dagtocht vanuit Isfjorden naar de Atlantische weg. Het is een ondergrondse waterval. Ik heb de wandeling nog niet gemaakt , weet ook niet hoeveel tijd dit "uitstapje" neemt.
https://lostinnorvana.nl/wandelen/trollkirka/
Op deze site staan meer leuke tips voor regio Åndelsnes/Isfjorden, en over meerdere gebieden die jullie op het programma hebben staan.

Zo, je hebt weer wat uit te zoeken :)

groet erik
Last edited by Erik on 25 Oct 2020, 23:23, edited 3 times in total.
Skopje
Posts: 5
Joined: 21 Oct 2020, 13:36

Re: Route rondreis Noorwegen

Post by Skopje »

Dankje, ik heb zeker weer wat te doen :D
Skopje
Posts: 5
Joined: 21 Oct 2020, 13:36

Re: Route rondreis Noorwegen

Post by Skopje »

Hallo Erik,

Nu willen mijn jongens de vakantie niet afsluiten in Koppang maar eigenlijk ergens langs de kust. Heb jij een goed idee hoe we de route om kunnen bouwen en dan kunnen eindigen nabij Kristiansand en vanaf daar terug kunnen gaan? Ik kan er geen fatsoenlijk rondje mee maken nl :? Waar we verder starten dat maakt mij niet uit. Fjorden zijn een must! Route mag dus ook helemaal aangepast als de highligts maar te zien blijven. Jij hebt zulke mooie tips steeds dus ik hoop dat je kunt helpen? We hebben 22 dagen de tijd inclusief de reis van en naar NL en het liefst overnacht ik op de heenweg wel ergens voordat we aan boord gaan gezien de reistijd vanaf hier.

Bedankt alvast voor het meedenken!
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Route rondreis Noorwegen

Post by Erik »

Hoi Sandra,

Het lijkt misschien moeilijker dan het is , je wilt wat meer tijd besteden aan de mooie zuidkust van Noorwegen , je laat dan Oost-Noorwegen dit jaar vallen.
We laten de route in eerste instantie hetzelfde:


-2 nachten Forsand
-3 nachten Eidfjord. Bij Eidfjord kun je je richten op Øvre Eidfjord ( je kunt er in 't nederlands pannekoeken bestellen bij Gjestgiveri vlakbij het Hardanger Natursenter) ) Eidfjord , Vøringfossen, en een klein stukje de 7 op richting Geilo. Maar op de terugreis rijd je deze weg over de hoogvlakte vanuit de andere richting, dus je hoeft de weg niet persé tot Geilo af te rijden. ( maar bij mooi weer krijg je daar ook vast geen spijt van :D )

- Dan via de grote Hardangerbrug, Voss over de Vikfjellet (fjellet= gebergte) naar Vangsnes over de onovertroffen weg 13.
Dan steek je het Sognefjord schuin over (Vangsnes-Dragsvik). Vandaar rijden jullie over de 13 naar het uitzichtpunt op de Gaularfjellet.
Het zou leuk zijn als jullie een eindje verderop een overnachting kunnen regelen in de buurt van de meertjes. Het gebied is niet het meest bekend , maar je kijkt je ogen uit. Er is een prachtige wandeling (Fossestien, vrij vertaald: waterval-pad) te maken langs watervallen , mooie bruggetjes en bijzonder ruige natuur:
https://www.nasjonaleturistveger.no/en/ ... Fossestien

-dan via Skei en Byrkjelo naar omgeving Stryn. hier kun je wel een dag of vier blijven. Ga dan hiervandaan met het best mogelijke weer ook op en neer naar de Trollstigen. Begin lekker op tijd, want het wordt een schitterend traject waar je waarschijnlijk veel naast de auto te vinden bent om te fotograferen en gewoon te genieten van al het moois dat regio Geiranger-Trollstigen te bieden heeft.
De overnachting bij Isfjorden kun je dan beter laten vallen. Daardoor is ook de Atlantische weg en evt. de Trollkirka van het oorspronkelijk programma gehaald, echt waar, anders wordt het gewoon te druk. Je moet ook nog eens een dagje gewoon even niets hoeven.....

- vanuit Stryn ga je dan naar Lom (Fossbergom) . Het is een kort traject. Onderweg kom je langs een prachtige stroomversnelling (Pollfossen) bij een hotel met nederlandse roots.
Bij Lom is ook nog een klimpark. In Lom kun je wel 2 of 3 nachten verblijven, je kunt daar meerdere kanten op.

-het volgende traject zou in mijn reis zijn: Lom-Gaupne. Weg 55 is letterlijk een topper, met de hoogste bergpas (1400 meter) en een spectaculaire afdaling naar het Lusterfjord.
Gaupne ligt gunstig om een uitstapje te maken naar de Nigardsbreen. Ik kan deze dagtocht echt aanbevelen. Als je bij Gaupne de 604 een halfuurtje noordwaarts volgt dan zie je de gletschertong liggen. Deze is wel wat toeristisch , maar de mogelijkheid om hier een gletsjerwandeling te maken is wel erg gaaf:
https://www.visitnorway.nl/listings/nig ... ding/3426/
Ook hier de creditcard mee voor de tolweg.
In andere topics op dit forum heb ik geschreven over de Nigardsbreen en een rondrit om het Lusterfjord, de waterval Feigafossen beklimmen en andere aktiviteiten.
Ook in deze regio kun je dus meerdere dagen verblijven.

- Dan mag je eindelijk naar Laerdal. Leuk om dit via de Tindevegen te doen, een onverharde tolweg die vanaf weg 55 (weer richting Lom) bij hotel
Turtagrø begint en naar Øvre Årdal slingert.

En dan moet je toch echt naar het zuiden optrekken. De snelste weg naar bijvoorbeeld Røldal gaat via de 23km(!) tunnel naar Gudvangen/Voss/Odda.
Voorbij Gudvangen vind je dan ook de de Stallheimskleiva, die steile bergweg waar ik het eerder over heb gehad.
Een andere route die wel een stuk langer is (ongeveer 6 rij-uren) gaat over een weg die je nog niet gezien hebt: de 50 en vervolgens voorbij Hovden de
Rv 7 nemen over de onvolprezen Hardangervidda, naar het inmiddels bekende Eidfjord.
Je rijdt dan van Eidfjord tot Odda over de weg die je op de heenweg ook hebt gereden, maar dat is geen straf. Rechts van de 13 zie je bovenop de bergen de Folgefonna-gletsjer glinsteren.
Ook de Låtefossen zul je dan nog eens kunnen bewonderen.

-Bij Røldal zou je nog de weg over de Røldalsfjellet kunnen nemen ipv de tunnelroute . Het kost een halfuurtje meer, het is er prachtig en praktisch uitgestorven doordat doorgaand verkeer de 13 neemt.
Ergens tussen Odda en Røldal maar een overnachting plannen.

-En dan echt zuidwaarts. Bij Haukeligrand rechtsaf de 9 op. Deze prachtweg door het Setesdal volg je tot Evje.
Hier is een prachtige mineraalverzameling te vinden in het museum, en ook zelf mineralen zoeken is mogelijk:
https://www.visitnorway.nl/bestemmingen ... sti/51227/

Maar mogelijk hebben jullie daar geen tijd voor, het is nog een flink eind naar de zuidkust.
Bij het gezellige plaatsje Mandal is een zandstrand, en de Zuidkaap (Lindesnes) is erg mooi om te bezoeken. De plaatsjes Farsund en Flekkefjord zijn zeer gezellige watersportplaatsjes.

Natuurlijk zijn er nog vele mogelijkheden links- en rechtsom, maar als je deze afstanden een beetje aanhoudt dan vergaloppeer je je niet aan het intensieve autorijden in Noorwegen.

Succes, en we zouden het leuk vinden als je na de reis nog even laat horen hoe het bevallen is!

groet erik
Last edited by Erik on 29 Oct 2020, 13:55, edited 3 times in total.
Skopje
Posts: 5
Joined: 21 Oct 2020, 13:36

Re: Route rondreis Noorwegen

Post by Skopje »

Bedankt weer! Ik wil gewoon te veel in 1 reis merk ik al weer. Ik ga puzzelen en laat zeker weten wat het geworden is en hoe het was!
Post Reply