Autovakantie Lofoten 2023

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Slory
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2022, 13:15

Autovakantie Lofoten 2023

Post by Slory »

Beste Erik,
Ik post even opnieuw, omdat ik mijn vorige bericht ws op een verkeerde plek heb gepost en mijn vragen nu wat gerichter zijn. Sorry!
Dit jaar hebben wij een rondreis door Zuid Noorwegen gemaakt met onze eigen auto. Wat een onvergetelijke ervaring is dat geweest!! Wij hebben het low budget gedaan en dat is goed te doen. Het meeste geld ging in de brandstof zitten. Volgend jaar willen we graag weer. Dan een andere reis op dezelfde manier richting de Lofoten. We hebben hiervoor 4 weken. Eigenlijk willen we "snel" naar de Lofoten om vervolgens rustig via de rv 17 af te zakken tot we uiteindelijk in Kristiansand aankomen voor de terugreis.
De overtochten hebben we nog niet gereserveerd, maar ik begrijp dat we daar niet te lang mee kunnen wachten. Daarna wordt het puzzelen....
Ik heb een aantal vraagjes en zou graag jouw advies / tips willen.

* Wat is een goed uitgangspunt voor reizen richting de Lofoten, welke overtocht bv.
*De route is niet te doen in 1x natuurlijk. We willen tussenstops maken. De eerste bv van 2 a 3 dagen en dan nog wat kortere denk ik. Waar is handig en wat is een mooie route. Eigenlijk geldt voor de heenreis: een snelle route. Is reizen via Zweden een optie?
Hoeveel stops heb je nodig?
*En dan de Lofoten en Vesteralen..... Hoeveel tijd heb je daar nodig?
* We willen via de rv 17 terug. Hoeveel tijd gaat daar inzitten en hoeveel tussenstops. We willen het rustig aan doen.
*Via Dovrefell, Jotunheimen en Telemark, Rjukan willen we uiteindelijk in Kristiansand aankomen. En vandaaruit naar Groningen, omdat we er al een aantal km's op hebben zitten. Heb je tips waar te verblijven in deze gebieden?
Misschien opnieuw een ambitieus plan, maar altijd aan te passen.
Als laatste vraag...... Waar kan ik het beste tips en ervaringen van mijn laatste reis door Zuid Noorwegen plaatsen?
Al vast bedankt! Groetjes
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Erik »

Hoi Ciske,

Jouw vraag had je al gesteld, deze staat in het hoofdstuk "overtochten". Ik heb de vraag grotendeels beantwoord, ik zal de moderator vragen dit topic samen te voegen en naar het onderwerp "autovakanties " te verplaatsen.
Jouw tips komen dus ook in dat onderwerp terecht, en zullen zeker vaak gelezen worden!

Wat betreft de vraag of je via Zweden moet/kunt/wilt reizen:
Zweden is een prachtig land. Prachtige bossen, meren, rivieren en landschappen. Heerlijk rustig.
Maar als je 4 weken reistijd hebt is het niet noodzakelijk gebruik te maken van de vlotter rijdende wegen in Zweden. Via Googlemaps zie ik een verschil van nauwelijks een paar uur rijtijd. En dat op een tocht van zeker 4 dagen....
Dat kan wel gelden als je naar de Noordkaap op en neer wilt in bv drie weken, dan ben je via Zweden in 5 dagen op de kaap en heb je nog ruim 2 weken de tijd om door Noorwegen zuidwaarts te gaan. Maar dat is voor jullie dus niet van toepassing. Maar als je Zweden eens wilt leren kennen dan hou ik je niet tegen natuurlijk!
Om van Larvik via Trondheim /E6 naar de ferry Bodø /Moskenes(Lofoten) te komen zou ik vijf reisdagen inplannen,als je gebruik maakt van de veerboot Bognes/Lødingen nog een dag langer. Dan tien dagen op de Vesterålen/ Lofoten rondreizen, en via de Rv17 terug. Daar heb je dan nog zo'n 10/13 dagen voor over, dat kan makkelijk.

Goed, ik denk dat je met mijn antwoord op de eerdere vraag al een eind komt.
Wat betreft de verblijfplaatsen in Noorwegen,jullie weten de route al grotendeels zie ik. Ik zou zoveel mogelijk op de bonnefooi gaan, zeker met zo'n lange reis moet je niet vastzitten aan besproken plaatsen, omdat je door het weer of plotseling veranderende reisplannen dan niet zo flexibel bent natuurlijk.
Hoe reizen/overnachten jullie? auto/caravan/tent/huisjes/hotels bedoel ik? en met hoeveel mensen ook alweer? Is het mogelijk om verblijfplaatsen alvast op te zoeken, en deze pas online te regelen als je echt zeker weet dat je er naartoe gaat? Dit hangt ook af van het seizoen natuurlijk,en campinghytter zul je eerder moeten vastleggen dan een tentplaats lijkt me.

Maar, samengevat, jullie reis lijkt me prima mogelijk. De brandstofkosten ,en ook de kosten van enkele flinke veer-overzettingen bij de Lofoten/Vesterålen en op de Rv17, zullen wel flink toenemen natuurlijk maar dat is van tevoren wel te begroten.

Ik hoor er vast nog wel meer van, ik kijk ernaar uit :)

groet erik
Last edited by Erik on 07 Sep 2022, 09:37, edited 3 times in total.
Slory
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2022, 13:15

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Slory »

Beste Erik,
Bedankt voor je bruikbare informatie!
Wij gaan puzzelen! Je zult zeker nog van mij horen :)
Groet Ciske
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Erik »

:D 👍
Slory
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2022, 13:15

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Slory »

Beste Erik,
Ik heb heel wat zitten puzzelen en heb eigenlijk 2 reisplannen die graag even wil bespreken....
Wij reizen met onze eigen auto en willen in kleine hutten verblijven. Als er een bed en een keukentje inzit zijn we helemaal blij. Waarschijnlijk nemen we ook ons koepeltent mee. Als het weer het toelaat kunnen we die zo opzetten.

We komen op 16 juli vroeg aan in Göteborg. Ik twijfel tussen de volgende opties om bij de Lofoten aan te komen.
1: via Zweden.
16/7: Göteborg - Mora
17/7: Mora-Dorothea
18/7: Dorothea-MO I Rana
19/7 Mo I Rana
20/7 MO I Rana- Bognes /Lodi gen...... Sortland
21 t/'m 24/7: Sortland( Vesteralen.
25/7 t/'m 30/7.....Lofoten.
31/7 t/'m 2/8: rv17
3/8 Trondheim
4/8: Trondheim - Hjerkin
5/8: Hjerkin ( Dovre NP)
6/8 Hjerkin-Heidal
7/8 Heidal ( Jotunheimen)
8/8 Heidal- Rjukan
9/8 Rjukan ( Telemarken)
10/8 Rjukan - Grimstadt
11/8: 15.30 uur boot Kristiansand - Groningen

2: via Noorwegen:
16/7: Göteborg - Tretten
17/7: Tretten-Trondheim/Ranglan
18/7 Ranglan- Mo I Rana
19/7: Mo I Rana
20/7: Mo I Rana-Bognes

Hierna dezelfde planning.

De vragen:
Is de reis door Zweden afwisselender? Terug rijden we ook een stuk over de E6 nl. Maar ik weet niet of dit een goed idee is, omdat hij wat langer is en we wel genoeg km rijden.
We rijden terug ook via de 51.
Is de verhouding van het aantal dagen Vesteralen/ Lofoten logisch?
We willen vanuit Sortland Vesteralen doen. Is dat een goed idee?
En wbt de Lofoten :Hoeveel plekjes/ hutten.
En dan de rv17...... Is 3 dagen genoeg of kan ik beter een dag ergens anders bijplakken :)?
En dan de terugreis:
Ik heb zo maar 3 plaatsen geprikt om daar in de omgeving te verblijven. Heb je nog tips of andere opties?
Afgelopen jaar hebben we in Rondane en Jotunheimen gewandeld. Oh wat was dat prachtig. Dovre nog niet en Telemarken ook niet.

Nou dat is het voorlopige plan.
Helaas moeten we in het hoogseizoen en moeten we dus hutten van te voren reserveren en overtochten ook denk ik van en naar de Lofoten. Afgelopen jaar hebben we ook veel regen gehad en dan is een hut toch comfortabeler dan een tentje :).
Ben benieuwd naar je reactie.
Groetjes Ciske
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Erik »

Hoi Ciske!

Dat moet een geweldige reis worden, kan niet missen!

Je wilt vooral trekkershutten gebruiken? Goed idee! Die zijn zowel in Zweden als in Noorwegen in grote getale te vinden, vrijwel elke camping heeft deze. Als je voor de middag een camping belt/mailt dan zetten ze er een vast voor je voor de komende avond.
Dat geeft je veel vrijheid om jullie reisschema onderweg aan te passen aan de weersverwachting en de aktiviteiten. Mooier kan het niet! En in geval van nood kun je ook altijd de tent nog opzetten ( mag vaak ook in de vrije natuur, dat geeft je vakantie nog meer cachet)

Ik zou in jullie geval gewoon naar Göteborg varen, en ter plaatse aan de hand van de weersverwachting beslissen of jullie via Zweden of juist door Noorwegen heen gaan. Zweden kan qua weer best wel anders zijn dan de noorse kuststreek. En zoals je ziet ligt de noorse E6 boven Trondheim nergens ver van de kust af.... Toch kan het er warm en droog zijn in de zomer hoor. Wij hebben bij 25 graden in zee gezwommen bij Kolvereid.

Is Zweden afwisselender? Nee. Zweden is mooi. Maar niet enorm afwisselend. Maar de keuze voor mij is: beter met mooi weer door Zweden dan in de regen door Noorwegen naar Mo i Rana.
En: stel dat je op de heenreis bij de Dovrefjell top weer hebt, dan zou je ook op de heenreis de wandeling bij Hjerkinn kunnen maken natuurlijk. Dan heb je die maar met mooi weer gehad, toch?

Het stuk dat je in dat geval dubbel zou rijden kun je verkleinen door op de terugweg na weg 17 vanaf Steinkjer verder langs de kust over de eilanden te rijden, dan kom je ook bij Trondheim uit. Bepaald geen straf ...

Is de verhouding tussen Lofoten en Versteralen logisch?
Ja, zo zou ik het ook ongeveer doen. Als je de walvissafari bij Andenes of Sto wilt maken, dan kun je proberen dat ruim te plannen, zodat je de dag kunt nemen met de beste weersverwachting. In regen en wind is daar weinig aan.
Mogelijk zou je de overnachtingen op de Lofoten wel wat langer van tevoren kunnen vastleggen. Deze eilanden zijn de afgelopen jaren door Lonely Planet en andere social media erg populair geworden. Er is niet veel kampeer-ruimte bijgekomen....
Vanuit Sortland kun je verschillende kanten uit. Prima uitvalsbasis! Zie ook mijn reisverslag:
https://www.vakantienaarnoorwegen.nl/?s=Reisverslag+


Het huis waar we het noorderlicht zagen en 3 verschillende uitstapjes maakten, o.a. naar Sto, lag (hemelsbreed) niet ver vanaf Sortland.

Hoeveel etappes Lofoten: 3 lijkt mij voldoende , voor 5 tot 6 dagen. Ook weer afhankelijk van het weer: hoe beter, hoe langer je er plezier aan hebt om daar te blijven. In dat geval de terugweg naar het zuiden maar wat sneller,toch? Mooi weer boven de poolcirkel betekent vaak middernachtzon , een onvergetelijke ervaring.

En dan terug naar beneden. Ik zie dat jullie het fjorden gebied niet aandoen dit jaar? Ik weet t, je kunt niet alles natuurlijk, maar je zou nog een ommetje naar bijv. Ovre Ardal kunnen maken, en via Aurland naar het zuiden rijden?
Naar Skjolden aan het Lusterfjord zou ook kunnen. De fjorden zijn zo bijzonder, zelfs met slecht weer. Prachtig als die wolken zo dreigend tussen de fjorden hangen.
Maar zonnig weer is weer lekker met het kamperen natuurlijk.

Heidal ligt niet ver van Randsverk. Vlakbij Randsverk ligt de Ridderspranget, een kloof waar een bruisende rivier doorheen spat. Deze wordt aangegeven vanaf weg 51.

Ik hoop je weer wat stof tot nadenken te hebben gegeven 😃

Groet Erik
Slory
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2022, 13:15

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Slory »

Beste Erik,
Zeker weer stof tot nadenken... :)
Wij hebben vorig jaar het fjorden gebied gedaan. Zo ontzettend mooi.... Ook bij het Lustrafjord verbleven. Schilderachtig vanaf de Viki camping. De wandeling naar uitzichtpunt Molde is een echte aanrader!
Als ik er weer aan terug denk is het inderdaad een goed idee om weer even langs te gaan in die omgeving.
De vorige keer hadden wij de hutten ruim van te voren gereserveerd. Je hebt dan nog keus uit bijzondere plekjes. Over het algemeen was onze ervaring dat alles best wel vol zat.
Wij hopen inderdaad vrij te kunnen camperen. Wat lijkt me dat geweldig. Het weer moet dan wel meezitten. Vorig jaar waren we blij met een kacheltje in ons hutje.
We gaan weer lekker verder puzzelen en als er weer vragen zijn hoor je het wel.
Weer bedankt!

Groetjes Ciske
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Erik »

Oh ja, dat waren jullie vanaf de Viki Camping! Ja super mooi daar.

Wij gaan nu de kindertjes groot zijn niet meer in het hoogseizoen, dus je kunt beter op je eigen ervaring afgaan wat betreft het wel of niet reserveren.
Destijds reserveerden wij ook, met een achterbank vol "zijn we er al bijna" wil je bepaalde dingen wel graag zeker weten 😃.

Ook de verhalen over grote drukte op de lofootjes in het hoogseizoen ken ik alleen van ervaringen van anderen (gelukkig) . Maar fijn als jullie na afloop dan ook weer wat ervaringen achter laten op dit forum!
We horen vast weer later !

Groet Erik
Slory
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2022, 13:15

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Slory »

Beste Erik, daar ben ik weer even.... :)
We zijn er voor een groot deel uit, alleen zitten we nog met wat vraagjes over de planning na de Lofoten.
We komen op 30 juli aan in Bodo. De hele vroege boot zullen we niet nemen, maar die van 9 of 11 uur moet lukken die zondag.
Dan willen we graag de Saltstraumen zien! We zijn natuurlijk afhankelijk van het tij die dag. Waarschijnlijk zullen we dus daar in de buurt ook overnachten of....?
We willen voor de rv 17 3 dagen nemen en de laatste dag in de buurt van Trondheim of daarboven nog uitkomen, omdat als we richting Hjerkin gaan eerst Trondheim nog even in willen.
Hoe kunnen we de rv 17 in stukjes verdelen? Ik heb echt geen idee.....

Op 3 Aug komen we dan in Hjerkin aan. Daar willen we 2 nachtjes blijven.

Dan 5 Aug richting Heidal en als eindpunt omgeving Ovre Ardal. Tja, toch even naar de Fjorden :)!

Dan 2 nachten in buurt van Ovre Ardal( of 3?)

En van Ovre Ardal richting Rjukan. In die omgeving 2 of 3 nachten. Deze omgeving ken ik nog niet. Dus vind ik het moeilijk in te schatten hoe lang er te verblijven. Waarschijnlijk kan je hier wel een week genieten of meer:)!

Als we 10 Aug richting Grimstad rijden kunnen we ook nog veel zien van dit gebied.
11 Aug gaat onze boot vanuit Kristiansand :(.


Dat waren de vraagjes weer. Ben benieuwd naar je reactie. Al vast weer bedankt!
Groetjes Ciske
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie Lofoten 2023

Post by Erik »

Hoi Ciske!
Om te beginnen met de Saltstraumen: het tijdstip dat je daar aankomt is prima, 28 juli is nieuwe maan, 2 dagen later is het dan springtij.
Het meest spectaculair om te kijken is het moment dat het tij wisselt; om 19:16 is het moment dat het inkomende water plotseling ophoudt te stromen. Dan volgt een paar minuten de kentering. Vaak varen er op dat moment boten onder de brug door. Even later begint het water weer naar zee te stromen. Vanaf de brug kun je het allemaal prima zien, er zijn parkeerplaatsen vóór de brug.
https://saltstraumen.info/sites/s/salts ... en2022.pdf
Let op: ik zie zojuist dat dit de tabel voor juli 2022 is, die van 2023 is nog niet te vinden, maar in de loop van volgend jaar vast wel.

Er is een bezoekerscentrum bij dat in de zomer vast open is. Er is ook een goede camping met hutten vlakbij, aan het water zelfs.
Overigens zijn er meer "straumen" daar vlakbij, en die hebben uiteraard ook een groot verschil tussen eb en vloed.

Wij reden vorig jaar in een paar uurtjes van de Saltstraumen naar Halsa, vanwaar je de gletschertong Engabreen via een boottochtje over het Hollandsfjord kunt bezoeken. Leuke onderneming.
https://withnorwegianeyes.com/everythin ... engabreen/

De volgende etappe zou je naar Sandnesjøen kunnen rijden. Je steekt bij Jektvik op de veerboot( uurtje) en steekt dan de poolcirkel over. Op een eilandje zie je daar op de poolcirkel een aardbol afgebeeld, en het wordt ook omgeroepen.
Langs de Rv 17 heb je echt mooie uitzichten over de oceaan, strandjes, een herdenkingsplaats voor een gezonken schip in WOII en ook nog een geschutskoepel van de Atlantikwall van de Duitsers.

Als je dan de volgende stop bij Bronnøysund maakt ( gat in de berg-wandeling Torghatten) dan heb je een lekker ontspannen reistempo.
https://www.visitnorway.nl/listings/tor ... lk/192504/

Vanaf Bronnøysund heb je nog twee dagen rijden naar Trondheim. Maar je kunt ook de voorgaande etappes een paar uur langer maken, en voor de resterende reis over de Rv 17 naar regio Trondheim een lange dag uittrekken.
Ik zou het van het weer laten afhangen, als het goed weer is, zolang mogelijk in Helgeland ( de regio van de Rv17) blijven! Zoveel moois te zien daar... Het zuiden komt een volgende reis wel weer eens.

Wat betreft Rjukan: op
https://www.vakantienaarnoorwegen.nl/re ... sorlandet/
wordt binnenkort nog een stukje geplaatst dat over Rjukan gaat, dus hou die site deze week maar even in de gaten. Op het forum heb ik ook over Rjukan geschreven, bij het topic: Tips voor Zuid-Noorwegen van Suus/Teo.

Tot later!

groet erik
Last edited by Erik on 19 Oct 2022, 09:48, edited 9 times in total.
Post Reply