Noorwegen reis zomervakantie 2023

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Post Reply
lies
Posts: 8
Joined: 14 Jan 2023, 09:37

Noorwegen reis zomervakantie 2023

Post by lies »

Hallo allemaal,

5 jaar geleden hebben we met ons gezin 2,5 week door Zuid-Noorwegen getrokken. Dit was de mooiste reis die we ooit maakten.
Dit jaar zouden we nog een keer willen gaan. De zonen zijn ondertussen begin 20, dus extra chauffeurs om af te wisselen.
We nemen onze hond mee dus gaan met eigen auto rijden vanaf thuis.
Aangezien we nu nog niet weten of er iemand tweede zit heeft (studenten), hangen we vast aan maximaal 22 dagen in de zomervakantie.

Wat staat op de bucketlist van de zonen:
- Extra dag Kopenhagen
- Extra dag Oslo
- Lofoten en Vesteralen
- Fjord

Ik ben al weken aan het puzzelen en heb ook dit forum helemaal uit gepluisd.
Ik kom tot volgende opzet. Kunnen jullie eens even kijken of dit doenbaar is?
Ik heb nog niets vastgelegd, dus kan nog alle kanten uit qua route.

Dag 1 : Huis – ferry Puttgarden Rodby – Kopenhagen
Dag 2 : Extra dag Kopenhagen
Dag 3 : Kopenhagen – Oslo via Sontbrug en E6
Dag 4 : Extra dag Oslo
Dag 5 : Oslo – Oppdal via E 16 en FV51, Ridderspranget, Hjerkinn, Snohetta
Dag 6 : Oppdal – Rorvik via E6
Dag 7 : Rorvik – Sandnessjoen via Kystriksveien, Toghatten wandeling
Dag 8 : Sandnessjoen – Saltstraumen via Kystriksveien
Dag 9 : Saltstraumen – ferry Bognes Lodingen – Vesteralen/Lofoten
We nemen deze ferry omdat die overtocht maar 1 uur duurt. Weet iemand of de hond mee naar boven op het buitendek mag of dat deze in de auto moet blijven? Sluit men het autodek af tijdens de overtocht?
Dag 10 + 11 + 12 : Lofoten + Vesteralen
Hier weet ik nog niet goed hoe dit in te delen. Tips zijn welkom. 1,2 of meerdere overnachtingsplekken. Wat zeker doen?
Dag 13 : Lofoten – Fauske via ferry Lodingen – Bognes en via E6
Of via Narvik rijden en niet de ferry nemen???
Dag 14 + 15 : Fauske naar Trondheim via E6, Arctic circle centre, Laksforsen
Waar best tussenstop houden?
Dag 16 : Trondheim – Vevang Via Kristiansund, Atlantische route, Varden
Dag 17 : Vevang – Valldal : Trollkirka wandeling, Andalsnes, via weg 63 en trollstigen
Dag 18 : Valldal – Skjolden Weg 63 Geiranger, Stigfossen, Storseterfossen, Flydalsjuv, Dalsnibba
Dag 19 : Skjolden – Norheimsund ; Laerdal, Aurland, Voss, Steindalsfossen, Stalheim
Dag 20 : Norheimsund – Jorpeland
Dag 21 : Jorpeland – Kristiansand, Lysefjord of dorpjes kustroute
Dag 22 : Vroegste overtocht Kristiansand – Hirtsjals + rit naar huis

Is dit te doen of is het gekkenwerk?
Hoe zou ik het kunnen verbeteren?
Tips voor bezienswaardigheden of mooie overnachtingsplekken zijn welkom.
We zoeken meestal huisjes via booking of airbnb. Ook hadden we vorige keer rechtstreeks bij campings een huisje geboekt. Eigen sanitair is wel een minimale vereiste.

Alvast bedankt om mee te denken.

Groetjes,
Lies
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Noorwegen reis zomervakantie 2023

Post by Erik »

Hoi Lies,

Dat gaat de reis van jullie leven worden denk ik. Wel veel autorijden natuurlijk, maar door zeer afwisselend landschap.
Ik heb op dit moment alleen een telefoon tot mijn beschikking, dus ik ga morgen even in detail in op de bezienswaardigheden onderweg.
Ik kan nu wel alvast zeggen dat het mij verstandig lijkt om de focus op noord-Noorwegen te leggen. Dat betekent: daar zo snel mogelijk naar toe te rijden (binnen wat redelijk is uiteraard). Des te groter is de kans dat je daar dan ook nog goed weer treft. Jullie gaan uit van een dag of 3 Lofoten/Vesteralen.
Probeer daar wat meer van te maken. Het is er niet zelden bewolkt of zelfs regenachtig. Het zou jammer zijn als jullie,net als de zon doorbreekt, weer zuidwaarts moeten omdat je anders niet op tijd beneden bent....
Daarnaast is het fenomeen "middernachtzon" , dat jullie boven de poolcirkel gaan beleven, zo bijzonder dat in ieder geval ik daar stedenbezoekjes aan Kopenhagen en Oslo voor wil wegstrepen.
En, misschien willen jullie ook een walvis-safari doen? Vanuit Andenes en Sto ( beiden op Vesteralen) heb je daar de mogelijkheid voor. Ik kan het jullie aanbevelen!
Ik heb een reisverslag geschreven, daarin beschrijf ik oa 7dagen Vesteralen en Lofoten:
https://www.vakantienaarnoorwegen.nl/re ... n-oktober/
Daarnaast zijn op internet nog vele andere reisverslagen over deze bijzondere eilandengroepen te vinden.

Dan nog even over jullie trouwe viervoeter: lees je even in over het meenemen van een hond naar Noorwegen. Lang geleden was dat heel moeilijk (quarantaine ed) en ik weet niet hoe dat nu is.
Ook het meenemen van de hond in huisjes gaat in Nederland vanzelfsprekender dan in Noorwegen, dus met het boeken van de accommodatie hier maar duidelijk naar vragen.
Op de ferry Bognes-Lodingen zal hij of zij in de auto moeten blijven denk ik. Het is een gewone veerboot, dus je kunt tijdens de oversteek naar de auto toe.
https://www.vakantienaarnoorwegen.nl/ho ... noorwegen/

Ik ga morgen verder op je vragen in, en heb ook nog wel wat bezienswaardigheden op jullie mooie roadtrip :D

Groet Erik
lies
Posts: 8
Joined: 14 Jan 2023, 09:37

Re: Noorwegen reis zomervakantie 2023

Post by lies »

Hallo Erik,

Alvast bedankt voor je snelle antwoord. Het gaat inderdaad een fantastische reis worden.
De zonen zijn ondertussen 20 en 22, dus dit is misschien wel een van de laatste keren dat ze met hun ouders op reis willen. :D

Wat betreft de regels voor het meenemen van onze hond, ik heb dat even nagekeken en deze zijn nog dezelfde als vorige keer. Zorgen dat alle inentingen in orde zijn en dat hij 24 tot 120 uur voor grensovergang ontwormd is. De ferry vanuit Hirtshals en deze uit Puttgarden hebben we allebei al een keer gedaan met hem. Hij kan dan gewoon mee op het buitendek. Ook in Noorwegen hebben we vorige reis al verschillende ferry overtochten gedaan. Zolang we bij de auto kunnen is er geen probleem.
Ook had ik toen geen probleem om huisjes te vinden. We sliepen op campings, in privé huisjes, een appartement in Bergen en zelfs in een hotel in Stavanger was hij welkom.

Wat betreft het aantal dagen op de Lofoten en Vestralen, daar heb je idd een goed punt. Misschien moeten we idd proberen daar wat extra dagen te creëren en iets anders te laten vallen.

Ik zat er ook aan te denken om de route om te gooien en via Kristiansand door het fjordengebied naar Trondheim te trekken, dan via de E6 snel omhoog naar Bognes, om dan later via de kustweg terug af te dalen en dan zo via Oslo en Kopenhagen naar huis. Welke richting is de mooiste om deze weg te rijden? Misschien moeten we ook gewoon de extra dagen in de steden schrappen om zo meer tijd voor het Noorden te hebben? Op een avond kan je ook een paar uurtjes door de stad trekken.

Het zijn inderdaad langere rijdagen, maar we kunnen afwisselen en ieder een uurtje of twee rijden. Onderweg stop je dan ook vaak om te picknicken, wandelen,.....

Alvast op voorhand bedankt voor alle tips.

Groetjes,
Lies
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Noorwegen reis zomervakantie 2023

Post by Erik »

Hoi Lies,

Tja, er is veel mogelijk natuurlijk, ik denk dat ik ervoor zou kiezen de eerste keuze te nemen, na Oslo via de 51(erg mooie weg) naar Dombås/Trondheim en daarvandaan over de E6 naar Fauske. Op deze manier ben je binnen 5 dagen op de eilanden, en kun je daar dan bepalen hoe lang je nodig hebt om er met een voldaan gevoel te kunnen vertrekken.

Wat tips voor dit traject:
-aan de E6, een kilometer of 20 voor Oppdal aan de linkerkant, perst de rivier de Driva zich tussen de rotsen door, de Magalaupet. De hond maar even aan de lijn houden daar.

-Even ten noorden van Mo i Rana, bij het plaatsje Røssvol, gaat een weggetje linksaf. Het leidt langs de Grønliggrotta, een grottenstelsel met ondergrondse waterval.
En als je dit weggetje verder uit rijdt dan kom je uit bij een parkeerplaats. Een klein bootje zet je het meer over en de wandeling naar de Austerdalsisen kan beginnen. Dit is een gletschertong van de grote Svartisen-gletscher, de op één-na-grootste gletscher van Noorwegen( na de Jostedalsgletscher bij Olden/Gaupne) .
https://hanenron.nl/svartisen-gletsjerwandeling/

Een ander bijzonder natuurverschijnsel daar vlakbij is de Marmørslottet:
https://www.columbusmagazine.nl/europa/ ... or-slottet

We vervolgen de E6 noordwaarts, tot deze zich over de Saltfjellet een weg baant. Het is een kale,vaak gure hoogvlakte.Halverwege bevindt zich het Polarsirkel-senter.
Al je verder rijdt daalt de weg geleidelijk en dan komen de bossen ook weer in zicht. Bij Lønsdal kunnen de jonge honden even de benen strekken. Er is een leuke hangbrug over de bruisende rivier, en er worden bij het tankstation verschillende wandelroutes aangegeven, ook kortere. Wij vonden dit een geweldig mooie omgeving.

Dan verder, via Fauske naar de ferry Bognes/Lødingen, en de Vesterålen op.
Als je dan , na de eilandengroepen Vesterålen en Lofoten bezocht te hebben, weer bij deze veerboot terugkomt dan zal je even hetzelfde traject terug moeten rijden.
Zoals je zelf aan gaf kun je er ook voor kiezen om via de Tjeldsundbrug over het vasteland (Bjerkvik, Narvik) terug naar het zuiden te rijden. Allemaal even mooi.

In de buurt van Bodø vind je de Saltstraumen, op internet zijn de getijdenwisselingen te vinden. Het is leuk om te zien hoe het water eerst landinwaarts stroomt, dan een paar minuten stil staat en vervolgens de andere kant begint op te stromen. Misschien heb je het geluk dan wel berekening om een paar dagen na volle dan wel nieuwe maan daar langs te rijden, dan is namelijk de stroming het sterkst (springtij) .

En dan begin je aan de Fv 17, de Kystriksveien. Een bijzondere weg, met 7 veerboot-oversteken. Je krijgt prachtige uitzichten op de oceaan, strandjes, een kanonskoepel van de vroegere Atlantikwall (met museum) . En vlak voor Halsa, aan de overkant van het Hollanderfjord, de gletschertong Engabreen, Ook dit is een uitloper van de Svartisen-gletscher. Je kunt met een bootje overvaren en naar de gletschertong toe wandelen dan wel fietsen (er zijn fietsen te huur) .
https://www.helgelandskysten.nl/route-e ... rdigheden/
https://withnorwegianeyes.com/everythin ... engabreen/

Op de veerboot Jektvik-Kilboghamn zie je halverwege op een eiland een wereldbol staan, ten teken dat je de poolcirkel weer oversteekt en het land van de middernachtzon helaas weer achter je laat...

Nou, en dan maar weer naar het zuiden, en kijken hoeveel tijd jullie nog over hebben. Jullie hebben nog ideeën genoeg zag ik op het reisschema,
natuurlijk kun je zelf ter plaatse het beste inschatten waar je wel of juist te weinig tijd voor hebt. Het wordt een intensieve reis, met een aaneenschakeling van hoogtepunten.
Ik zag dat je op dag 19 Stalheim er ook hebt bij staan, deze weg is helaas sinds kort niet meer per auto berijdbaar ivm de slechte toestand van de weg las ik.

Ik wens jullie heel veel plezier bij het uitstippelen van de route! Hopelijk wil je na afloop nog eens vertellen hoe het allemaal is verlopen?

groet erik
lies
Posts: 8
Joined: 14 Jan 2023, 09:37

Re: Noorwegen reis zomervakantie 2023

Post by lies »

Erik,

Wat een fantastische tips allemaal. Super bedankt.
Ga me er dit weekend eens rustig verder in verdiepen.

Het moeilijkste gaat zijn: keuzes maken. :D :D

Groetjes,

Lies
lies
Posts: 8
Joined: 14 Jan 2023, 09:37

Re: Noorwegen reis zomervakantie 2023

Post by lies »

Hallo Erik,

Ik ben nog even aan het puzzelen geweest en onze reis begint meer en meer vorm te krijgen.
Door een dag vroeger te vertrekken en een dag langer te blijven, hebben we uiteindelijk een kleine 3,5 week, dus toch een extra dag in Oslo en Kopenhagen op verzoek van de zonen ;)

We komen op volgende route:

* via de ferry van Puttgarden naar Kopenhagen
* vanuit Kopenhagen naar Oslo, Oslo links laten liggen en ongeveer een uurtje verder rijden en overnachten
* naar Trondheim over de E6 - Zijn hier stops, bezienswaardigheden die we niet mogen missen?
* naar Mosjoen over de E6
* Naar Mo i Rana / Rossvoll over de E6
Eventueel deze 2 overnachtingen samenvoegen en 2 keer op dezelfde plek overnachten, ergens rond Mo i Rana. Hierdoor hebben we tijd voor de Svartisen, Marmorslottet,...
* naar Bognes, ferry naar Lodingen en dan naar regio Sortland of Svolvaer
* 3 nachten in regio Svolvaer en 3 nachten in regio Sortland - Moet ik nog even uitzoeken.
* via ferry Bognes terug naar Fauske
* van Fauske naar Halsa, via weg 17, tijd om de gletsjer te bezoeken
* Van Halsa naar Bronnoysund via weg 17
* naar Steinkjer - eventueel over Namsos?
* naar Kristiansund
* naar Andalsnes, Atlantische weg en Trollkirka wandeling
* via Geiranger naar Grotli, of iets verder
* over weg 51 naar Oslo
* over Kopenhagen terug naar huis

Ik heb nog 1 dag extra over. De etappe Halsa Bronnoysund lijkt me redelijk lang. Hoe zou ik die route tussen Fauske en Steinkjer via kustweg beter opdelen? Misschien best in 4 delen, maar dan waar stoppen? Of zou ik die extra dag ergens anders gebruiken, bijvoorbeeld extra dag Vesteralen of Lofoten?

Groetjes,
Lies
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Noorwegen reis zomervakantie 2023

Post by Erik »

Hoi Lies,

Dat schema lijkt me de basis voor een uitgebalanceerde reis.
Als het even kan de planning van de overnachtingen maar niet strakker vastleggen dan strikt noodzakelijk, dat maakt je flexibel als het weer slecht is (wij hebben eens dichte mist meegemaakt op de Rv 17, zonde om dan een stuk te moeten rijden).
Op deze manier lijkt me een onvergetelijke vakantie onvermijdelijk....

Even je vragen afwerken. Wat betreft bezienswaardigheden op de E6: Het is een drukke verkeersweg (veel vrachtverkeer ook) dus voor een rustig picknickplaatsje zul je even van de weg af moeten.
Als jullie in wintersport geïnteresseerd zijn is het Vikingskipet (schaatshal) in Hamar leuk om te zien, evenals de olympische skischans in Lillehammer.
In Lillehammer is een beroemd openluchtmuseum, Maihaugen. Ook het wegenbouwmuseum is erg interessant.
Qua natuur zou je de Peer Gyntweg kunnen inslaan. Deze ligt aan de linkerkant van de weg , bij Tretten de 254 inslaan. Maar een beter idee is deze weg als toegift te gebruiken op de terugweg. Dan neem je namelijk weg 51 naar Oslo. Bij Bygdin op de 51 slaat dan de Jotunheimenvegen linksaf. Deze private tolweg loopt van Bygdin naar Skåbu. Skabu ligt in het Peer-Gynt-gebied. Op de Espedalenweg 255 ligt de Helvete jettagrytene, een groot kolkgat. Dit is een machtig stukje natuur, waar je met trappen en loopplanken langs geleid wordt. Erg imposant vonden wij.
Hierna zou je weer verder naar de E6 richting Oslo kunnen rijden, dan heb je ook een gedeelte van het bijzondere Peer Gynt-gebied gezien. Misschien komen jullie rendieren tegen, die lopen hier veel.

https://jannekeswereld.nl/2015/06/13/pe ... ld-reizen/
https://www.visitnorway.nl/listings/jot ... A5bu/6351/
https://viatioga.nl/voorpret/bezienswaa ... espedalen/

Op de E6 tussen Dombås en Hjerkinn rijden jullie over de Dovrefjell . Op deze imposante hoogvlakte lopen muskusossen, soms zelfs zichtbaar vanaf de E6. Verrekijker maar klaar leggen. Let op als je hier gaat wandelen, want deze dieren kunnen agressief zijn.
En even verderop is dus de Magalaupet te bezoeken.

Op de Vesteralen, bij Harstad, ongeveer 20minuten rijden in noordelijke richting, ligt een kleine parkeerplaats links aan de Fv2. Hier kun je een leuke, eenvoudige klim(halfuurtje omhoog) maken naar fantastisch uitzicht Keipen. (aangegeven op google maps) .Daarvandaan zie je vele eilanden en landbruggen, zelfs de vuurtoren van Andenes! Ook te doen voor jullie trouwe viervoeter, al moet je hem of haar boven zeker aanlijnen.
Als je hier een middernachtzon-wandeling van kunt maken.... Wow


Wat betreft de Rv 17 van Fauske naar Steinkjer: Er is nog een mooie waterval te bezoeken zo'n 15 kilometer ten zuiden van de Saltstraumen. Deze waterval ligt pal tegen de rv 17 aan, daar waar de weg het Valnesvatnet oversteekt. Op dat punt kun je de waterval van bovenaf zien, als je voorzichtig de weg oversteekt. Maar hoewel de waterval vlak bij de rv17 ligt kun je deze vanaf de weg nauwelijks zien. De Valnesfossen kun je bereiken door een kilometer of 2 daarvóór een weggetje rechtsaf te nemen, dat naar de Valnesfossen parking gaat. Vanaf deze kleine parkeerplaats aan het water loopt een goed begaanbaar wandelpad langs de rivier (Woef kan mee) in een halfuurtje lopen naar de prachtige waterval. Vanaf dat pad zie je de waterval vanaf de onderzijde.

Vanaf Fauske is Halsa prima in een dag aan te rijden.
Van Halsa naar Bronnøysund is inderdaad wel een flink stuk, misschien nog een tussenstop bij Sandnessjøen?
Als je bij Halsa de veerboot naar Ågskaret hebt genomen dan sluit de volgende veerboot Jektvika- Kiboghamn daar direkt op aan.Tussendoor een stop maken is daar dus niet aan te raden.

Voor de wandeling naar het gat in de berg bij Bronnøysund heb je alles bij elkaar een paar uur nodig. Vanaf Sandnessjøen naar de veerboot bij Vennesund-Holm zou dus op een dag moeten lukken.
Vlakbij de aanlegsteiger in Vennesund liggen 2 hutten op palen in het water, daar hebben wij eens overnacht.
De veerboot vaart vlak voor de veranda langs....
https://www.vennesund.no/bildegalleri/

En vandaar uit kunnen jullie via Steinkjer maar gelijk doorstoten naar Trondheim , ook dat is op een dag te rijden.

Gaat lukken zo!

groet erik
Last edited by Erik on 31 Jan 2023, 10:28, edited 5 times in total.
lies
Posts: 8
Joined: 14 Jan 2023, 09:37

Re: Noorwegen reis zomervakantie 2023

Post by lies »

Erik,

Super bedankt.
Allemaal fantastische tips.

Gaat een geweldige reis worden!!!!! :D

Zal ik achteraf een reisverslag maken?

Groetjes,
Lies
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Noorwegen reis zomervakantie 2023

Post by Erik »

Het belangrijkste is dat jullie een gave vakantie krijgen!

Mocht je ervaringen , anekdotes of tips willen achterlaten dan kan dat hier in dit topic, en voor reisverslagen kun je ook terecht op
www.vakantienaarnoorwegen.nl
Daar krijgen we letterlijk nooit genoeg van....

Mocht je tegen die tijd nog wat willen weten dan zien we t graag 👍

Groet erik
Post Reply