autovakantie Noorwegen

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Post Reply
Jack
Posts: 1
Joined: 21 Jul 2020, 10:15

autovakantie Noorwegen

Post by Jack »

Hallo,
Wij willen in augustus een auto vakantie naar Noorwegen gaan.
Op za 8 augustus vertrekken en op za 29 augustus weer thuis zijn.
Onze planning is als volgt:
1 Alphen aan den Rijn Lubeck D ??
2 Lubeck D ?? Hirtshals
3 Hirtshals ferry larvik Oslo
4 Oslo
5 Oslo Hamar, Maihaugen lillehammer
6 lillehammer Dovrefjell-Sunndalsfjella Nationaal Park muskusos spotten Kongsvoll
7 Kongsvoll Røros
8 Røros
9 Røros Trondheim
10 Trondheim Kristiansund (Averoj)
11 Kristiansund (Averoy) Eldhusøya (bekendstebrug Atlantic Road Alesund
12 Alesund Veblungsnes, Trollstigen, Ørnesvingen Geiranger
13 Geiranger route 55 Sogndalsfjora
14 Sogndal(sfjora) flam Bergen
15 Bergen
16 Bergen waterval Steinsdalsfossen, Hardangerfjord Odda
17 odda Trolltunga Krisitansand
18
19
20 Hirtshals ??
21 ?? Apphen aan den Rijn


Is deze route haalbaar? Moeten wij iets overslaan of iets juist toevoegen?
Omdat wij pas op za 29-08 thuis willen zijn, hebben wij nog 2 of 3 daagen extra die ergens bij mogen.
Alvast bedankt,
Groetjes Jack
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: autovakantie Noorwegen

Post by Erik »

Hoi Jack,

Leuke rondrit hoor. Je zult een heel mooi beeld krijgen van Zuid-Noorwegen.

Die drie dagen die je over lijkt te hebben kun je zeker goed aan het einde van je rondreis gebruiken.
Tot Kristiansund Averøy kan ik je wel bijhouden, maar daarna ga je als een raket door een gebied heen waar je wel een complete drie weken kunt doorbrengen. Zo hard zelfs dat het gewoon niet meer haalbaar is.
Je wilt na de Atlantische weg nog naar Ålesund. Prachtstad, maar doe het deze reis niet. Je waait een heel eind van de hoofdroute af, Ålesund-Åndelsnes(zeg maar begin van de Trollstigen) is heen en weer gewoon een dagdeel rijden. En je wilt in Ålesund ook wel een paar uurtjes rondkijken toch?
Dus dat uitje kost je een dag.

Beter dus na de Atlantische weg gelijk naar Åndelsnes/Trollstigen/Geiranger. Dat is ook een volle dag rijden.

Op dag 14 ga je van Geiranger naar Sogndal. Op je route heb je de Dalsnibba te bezichtigen( kost zeker een uurtje, maar zeker niet overslaan met helder weer!) , een stop in het leuke plaatsje Lom (Fossbergom) , een prachtige bergweg 55 met vele fotostops,en je moet bij Gaupne de prachtige zijweg naar de Nigardsbreen (gletschertong)ook niet laten liggen (weg 604). Dus ik weet niet hoe vast je de overnachtingen hebt gepland, ik zou zeker deze dag niet verder rijden dan het Lusterfjord. In andere topics ben ik dieper ingegaan op de mogelijkheden rond Skjolden/Gaupne.
Hier kun je gerust een extra dag doorbrengen. Die dag kun je de Nigardsbreen bezoeken, of de waterval Feigafossen, of gewoon even een dagje lekker kalm aan. Het is hier prachtig, en dat blijft zo tot je in Kristiansand weer op de boot stapt....

Via Sogndal naar Bergen is aan te rijden, maar die etappe wordt te lang als je de weg 243 neemt, de Sneeuwweg. Deze begint een kilometer of wat ten noorden van Laerdal en loopt over een hoogvlakte naar Aurland. Bij de afdaling naar het Aurlandsfjord heb je uitzichtpunt Stegastein. De weg is een van de mooiste wegen van Noorwegen vind ik. Maar neemt ook weer wat tijd. Ik zou dan de etappe beëindigen in de buurt van Voss.

Voor de bezichtiging van Bergen hebben de meeste mensen geen hele dag nodig.
Vanuit Voss zou dan ook een dagtocht mogelijk zijn: bovenlangs naar Bergen, om op de terugweg via de Steindalsfossen en evt. de Ordalsfossen bij Oystese(zie elders op dit forum) te bezoeken. Via weg 7 kun je dan over de noordoever van de Hardangerfjord weer richting Voss rijden. Aan de overkant van het Hardangerfjord kun je bij helder weer de Folgefonna - gletsjer op de bergen zien glinsteren.

Bij Odda is de Trolltunga te doen, maar hiermee ben je een hele dag aan het klauteren/wandelen. Het gaat niet lukken om diezelfde dag nog naar Kristiansand te rijden. Odda-Kristiansand is een dag rijden, als je gewoon je picknicks en fotostops wilt maken. Dan rijd je via Røldal, de tunnels daar kun je ontwijken door de oude bergweg over de Røldalsfjellet te nemen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, heb je de overnachtingen al vastgelegd?

groet erik
Post Reply