Tips voor route Zuid-Noorwegen

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Suus
Posts: 2
Joined: 23 Feb 2022, 22:53

Tips voor route Zuid-Noorwegen

Post by Suus »

Half juli maken wij een rondreis van 3,5 week. Mijn man is ooit met zijn ouders een hele zomer in Noorwegen geweest met de caravan. Heeft hij hele goede herinneringen aan. Ik ben nog nooit in Scandinavië geweest. We zouden eigenlijk naar Vietnam gaan deze zomer, maar door alles rondom corona hebben we die reis maar even uitgesteld. Dus vrij onverwacht naar Scandinavië. We beginnen en eindigen in Denemarken (o.a. Kopenhagen, Aarhus en Legoland). Voor het Noorwegen gedeelte hebben we de volgende route gepland:

21 juli -23 juli: Oslo (we komen per Ferry uit Kopenhagen)
23 juli- 26 juli: Geilo
26 juli-28 juli: Sogndal
28 juli-30 juli: Sandane
30 juli- 1 aug: Masfjorden
1 aug -3 aug: Bergen
3-aug: Ferry Bergen -Hirtshals

We reizen met onze dochters van 11 en 14. Een paar vragen:
- Wat mogen we echt niet missen op deze route? Ik denk dan vooral aan mooie weggetjes, leuke plekken om te stoppen, uitzichtpunten, korte wandelingen? We vinden soms zelfs dit soort dingen leuker dan alle echte must-sees.
- Zou het handig zijn om onze eigen opblaasbare sup mee te nemen? Bij Masfjorden zitten we echt direct aan het water. Zou leuk zijn. Ook heel benieuwd of je zomers makkelijk ergens kunt zwemmen of dat het water toch nog wel heel koud is.
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Tips voor route Zuid-Noorwegen

Post by Erik »

Hoi Suus,

Het rondje Zuid-Noorwegen dat jullie in gedachten hebben lijkt me prima te doen. Ik zal jullie per etappe wat wegwijs maken.
Ik weet niet of jullie de caravan meenemen, in dat geval is het verstandig om even het topic over het rijden met caravan in Noorwegen door te lezen. Het staat bij "Noorwegen Vraagbaak" op dit forum.

Van Oslo naar Geilo Is de snelste weg via weg 7 Hønefoss/Gol/Geilo (spreek uit: Joel, Jeilóe). Je komt dan langs het berenpark Flå (er zijn daar ook elanden) .
Maar een andere route is weliswaar duidelijk langer, maar ook zowel landschappelijk, maar ook qua aktiviteiten misschien leuker:
Je rijdt van Oslo naar Drammen. Daar wordt vanaf de ring de Spiralen aangegeven. Dit is een grappige weg, je rijdt in een tunnel in de berg spiraalsgewijs omhoog. Ik geef toe, tegenwoordig doe je datzelfde eigenlijk in elke parkeergarage, maar toch een leuke ervaring. Bovenop heb je uitzicht over de stad.
Als je de caravan bij je hebt dan is dit uitje uiteraard niet aan te raden.
Na Drammen neem je de weg naar Kongsberg, een halfuurtje verderop.
Daar kunnen jullie de zilvermijn ingaan. Er rijdt een mijntreintje naar binnen. Kleed je wel warm aan, binnen is het koud.
https://www.onderweg.info/de-koninklijk ... kongsberg/

Vervolgens kun je via de mooie, goed rijdende weg 40 Geilo bereiken.
In Geilo zijn mooie korte wandelingen de bergen in te maken. Het is een skidorpje, een beetje toeristisch dus.
Als jullie sportief zijn aangelegd, en als het weer goed is, dan is het een idee om de Rallarvegen te fietsen. Bij Haugastøl kun je fietsen huren.
Vooral het eerste stuk, van Haugastøl naar Finse, is wel te doen, maar onderschat de omstandigheden niet. Op sommige stukken is het steil of grindachtig, en zul je met de fiets aan de hand moeten lopen. Maar wel een geweldige ervaring!
https://www.visitnorway.nl/activiteiten ... llarvegen/
Ennuh..... Een fiets noemen ze in Noorwegen: sykkel. Maar fietsen in Noorwegen heeft niks sukkeligs, dat ga je meemaken!

De weg 7 naar Eidfjord leidt over de Hardangervidda, Dit is een enorme hoogvlakte, kaal aan de oostkant, met zwerfkeien, ronde bergen, een desolaat gebied. Er lopen veel rendieren rond heb ik begrepen, maar met de auto zul je die waarschijnlijk alleen zien bij een verdwaalde lappentent, waar wat toeristische snuisterijen worden verkocht. Het laatste gedeelte van de weg is ronduit spectaculair. Je daalt in een dramatisch landschap af, en kunt een stop maken bij de Vøringfossen. Met zonnig weer zul je waarschijnlijk de regenboog in deze beroemde waterval kunnen zien. Sinds kort kun je over een stellage wandelen en de waterval van bovenaf bekijken. Maar ook erg leuk (en intensief) is om via het Måbodal naar de waterval toe te wandelen. Goed schoeisel uiteraard aan te raden. En nog wat: met jonge kinderen uitkijken, er zijn nagenoeg geen omheiningen geplaatst, en de afgrond is akelig diep.
In het topic van Skopje/Sandra, en AngiQ ook, staan nog meer tips in de omgeving van Eidfjord (bergboerderij Kjaesen, Hardanger Natursenter) .
Met de kinderen is het misschien leuk om een hollandse pannekoek te eten in de Gjestgiveri in Øvre Eidfjord, vlakbij het Hardanger Natursenter. Vlakbij die gjestgiveri is ook een klein spannend weggetje dat naar de hoogvlakte haarspeldt, het heet de Hjolmovegen. Er is meer over geschreven op dit forum.

De route naar Sogndal is een supermooie. Je kunt de weg 50 nemen naar Flåm. Via de lange tunnel (24 km!) rijd je gemakkelijk naar Laerdal. Misschien vinden jullie het leuk om daar het zalmobservatorium te bekijken, er wordt uitleg gegeven en je ziet de grote zalmen voorbij zwemmen:
https://www.visitnorway.com/listings/aq ... sum/10616/

Maar er is een veel leukere route om van Flåm naar Laerdal te rijden, en dat is via de oude bergweg. Deze weg is niet geschikt voor de caravan!
Het is weg 243 die begint in Aurland, en naast het fjord omhoog kronkelt. Hier is een prachtig uitzichtpunt, Stegastein. Je kunt deze smalle Snøvegen (sneeuwweg) doorrijden tot Laerdal.
Vanaf Laerdal neem je de veerboot naar Kaupanger en niet veel later ben je in het flinke plaatsje Sogndal.

Een uitstapje vanuit Sogndal zou naar het Lusterfjord kunnen gaan. Erg leuk, maar wel een uurtje rijden vanuit Sogndal, is de gletschertong Nigardsbreen.Deze vind je bij het plaatsje Gjerde, een halfuurtje rijden noordwaarts van Gaupne.
In Gaupne is een leuk overdekt zwembad. De prijzen voor dit soort vertier liggen duidelijk veel hoger dan in Nederland, maar bij slecht weer is het wel een goed alternatief.
Daarnaast kun je buiten schooltijd gebruik maken van voetbal-en basketbal veldjes bij de scholen. Ook zijn daar vaak schommels en hindernis baantjes. Wij hebben daar met onze jonge kinderen vaak gebruik van gemaakt, en ook wat kontakten met de plaatselijke jeugd gemaakt, die daar in de avond vaak samenkomt.
De wandeling naar de gletschertong Nigardsbreen is leuk, maar neemt ook zeker een uur heen en een uur terug wandelen. Je kunt eventueel een stuk over het gletschermeer varen, maar als er een lange wachtrij voor het bootje staat dan wandel/klauter je net zo snel zelf naar de gletschertong toe.
Niet te dicht bij het ijs komen, er kan plotseling een stuk ijs afbreken.
Eventueel zou je ook nog onder begeleiding een gletscherwandeling op het ijs kunnen maken, gaaf om te doen!
https://www.visitnorway.nl/listings/nig ... ding/3426/
Voor de leergierigen onder jullie: het bijbehorende bezoekerscentrum is een bezoek waard.
Alles met elkaar is dit een erg leuke doe-dag. De sup kan eventueel ook mee, want op het Lusterfjord kun je bij de camping het water op.


Mocht je dat niet willen, dan kun je "gewoon" een rondje Lusterfjord maken: Sogndal-Luster-Skjolden, en via de andere oever langs de Feigomfossen ( waterval waar je naar toe kunt klimmen) en dan terug naar Urnes, waar een bijzondere stavkirke staat.
Vandaar kun je met een veerboot weer terug naar de overkant.

Het trajekt naar Sandane is ook prachtig. Je rijdt door een prachtige omgeving , en je zult de gletschertongen van de grote Jostedalsbreen tussen de bergen zien liggen.

Vlak vóór de Fjaerlandtunnel op de weg 5 heb je aan je rechterkant een parkeerplaats bij de Bøyabreen. Leuk om het weggetje even af te wandelen. Het restaurant heeft een glazen dak, waardoor je vanachter je bakje koffie recht op de gletschertong kijkt.

Sandane heeft een camping bij het water, het is er geweldig mooi. Leuk ook de BBQ-hut, die je wel vaker in Noorwegen zult tegenkomen.
Vanuit Sandane is het leuk om naar gletschergebied Olden/Loen/Stryn te rijden. Op dit forum is er uitgebreid over geschreven.

Als je graag wilt zou je ook een dagtocht naar Geiranger kunnen maken. Je rijdt dan het mooist via Byrkjelo-Olden-Stryn-Grotli naar Geiranger. Rijd dan ook ná Geiranger de Adelaarsweg (63) nog even naar boven, de uitzichten vanaf die weg zijn geweldig.
En pik dan bij helder weer de Dalsnibba mee. Dit is een hoog uitzichtpunt (1400 meter) met onvergetelijke vergezichten. Je komt er door bij berghotel Djupvasshytta de tolweg naar de Dalsnibba in te slaan.
Alles met elkaar ben je hier de hele dag zoet mee....


En dan naar Masfjorden... ik ben er nooit geweest. Maar het ligt in een prachtige omgeving.
Er zijn overal in Noorwegen korte leuke wandelingen te maken. Dit staat vaak aangegeven op kleine groene bordjes langs de weg. Het aantal km's staat er bij, reken maar dat je 2 à 3 km per uur aan kan. De paden lopen toch wel wat lastiger dan wij in Nederland gewend zijn natuurlijk.
Op campings kunnen ze jullie natuurlijk wel leuke suggesties geven. Zoals je zei, de leukste herinneringen zijn niet persé de bekende bezienswaardigheden!

Wat een leuk idee, om een sup mee te nemen. Als het rustig ,warm weer is is het heerlijk om te water te gaan. Het fjordwater is zeewater-temperatuur, maar meertjes worden bevoorraad door riviertjes van smeltwater.... brrr.

Denk ivm private tolwegen even eraan dat je zowel creditcard als kontanten bij je hebt.

Ik wens jullie veel plezier met de voorbereidingen en hoop dat het een toffe vakantie wordt!

groet erik
Suus
Posts: 2
Joined: 23 Feb 2022, 22:53

Re: Tips voor route Zuid-Noorwegen

Post by Suus »

Dank je wel Erik voor je uitgebreide reactie! Dit zijn precies de tips waar we naar op zoek waren.
We reizen overigens zonder caravan. Combinatie van airbnb en booking accommodaties. Dus die leuke weggetjes klinken goed!
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Tips voor route Zuid-Noorwegen

Post by Erik »

Leuk om te horen dat jullie er wat aan hebben!

Ik herinner me zojuist dat er een brede waterval Eidsfossen vlakbij Sandane is.Ligt er niet een zalmtrap naast? Hoe dan ook:
Een leuke avond wandeling... Vanaf de hoofdweg even zijweggetje 696 inslaan.

Ik hoop dat jullie na de reis nog even in de gelegenheid zijn om jullie ervaringen met ons te delen, waarschijnlijk vinden jullie ook weer nieuwe leuke plekjes die een bezoekje waard zijn?

Heel veel plezier daar!

Groet erik
Teo
Posts: 12
Joined: 17 Jul 2022, 11:41

Re: Tips voor route Zuid-Noorwegen

Post by Teo »

Eerst een vraagje : mag ik in een Topic binnen gaan zonder dat ik deze zelf opgestart heb of moet ik een volledig nieuw topic opstarten .

Ikwilde mijn reisroute voorleggen waarbij ik een vraag had .

Ik heb mijn rondreis Noorwegen uitgestippeld vertrekkend van uit Oslo naar Aurland , Eidsdal , Alesund , Leikanger , Eikelandsosen ( nabij het Hardangerfjord en Strand nabij Stavanger .
Nu overweeg ik om van uit Strand naar Oslo te rijden om mijn reis Noorwegen te beeindigen . Of zou ik nog Kristiansand mee opnemen in mijn reis en van daar uit naar Oslo te rijden ?
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Tips voor route Zuid-Noorwegen

Post by Erik »

Hoi Teo,

Je had deze vraag bij jouw vorige topic kunnen toevoegen. Misschien dat onze moderator deze topics kan samenvoegen.
Maar , geen probleem.


Om vanuit Strand bij Stavanger naar Oslo te rijden vraagt toch zeker 8 rij-uren. Teveel voor 1 rijdag als je het mij vraagt, zeker gezien de leuke uitstapjes die je vanaf deze routes nog zou kunnen maken.

De zuidelijke route gaat vooral via vlot rijdende hoofdwegen langs de zuidkust, via de E39 en de E18.
De hoofdroute over deze E-wegen is een voor noorse begrippen vrij saai traject. Er zijn wel leuke uitstapjes te maken naar bezienswaardige plaatsjes onderweg. Flekkefjord en Mandal zijn een bezoekje waard, en Kristiansand is dan natuurlijk ook een prima tussenstop. En het uitzicht bij de vuurtoren van Lindesnes is prachtig. Vooral de binnendoor wegen langs de kustlijn zijn erg fotogeniek.

Op deze site worden de mogelijkheden op een rijtje gezet:

https://www.vakantienaarnoorwegen.nl/re ... sorlandet/

https://www.vakantienaarnoorwegen.nl/kristiansand/

De route bovenlangs zou gaan via de 450 naar Suleskard ( met de mogelijkheid om de zijweg naar Lysebotn in te slaan, een betoverend bergweggetje) en vervolgens over het bergplateau naar Nomeland, even de Setesdalsweg Rv9 noordwaarts te volgen tot Flateland. Daar neem je het vervolg van de 450 naar Dalen en Seljord. Vlak voor het plaatsje Notodden kom je door het dorpje Heddal. Hier staat de grootste stavkerk van Noorwegen.
Overigens, in je andere topic gaf je aan naar Lom te willen, ook daar staat een stavkerk op je te wachten.

De eerste route (de zuidelijke dus) geeft je een beeld van de levendige kustplaatsjes en de mooie scherenkust.
De tweede route is tot aan Notodden een weg door prachtig bergachtig gebied met afwisselende landschappen. Het Telemarkkanaal en de kloof Ravnejuvet zijn vanaf deze route makkelijk bereikbaar.

Je begrijpt het, je kunt de ene route nemen en het andere traject voor een volgende keer bewaren...

groet erik
Teo
Posts: 12
Joined: 17 Jul 2022, 11:41

Re: Tips voor route Zuid-Noorwegen

Post by Teo »

Ik ga voor de tweede route en ik ga die route van Strand nabij Stavanger tot Oslo ook niet in één keer doen . Ergens halverwege denk ik te gaan overnachten en die staafkerk in Heddal die had ik al ingepland in deze route .
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Tips voor route Zuid-Noorwegen

Post by Erik »

👍
Teo
Posts: 12
Joined: 17 Jul 2022, 11:41

Re: Tips voor route Zuid-Noorwegen

Post by Teo »

Ik heb mij toch bedacht en ga van uit Strand nabij Stavanger naar Oslo via het binnenland met een overnachting nabij Heddal om daar de staafkerk te bezoeken en eventueel de Gaustatoppen te doen aangezien dit niet zo ver van Heddal gelegen is . Nog meer tips ?
De route van uit Strand naar Kristiansand en zo naar Oslo vond ik toch wat eentonig .
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Tips voor route Zuid-Noorwegen

Post by Erik »

Hoi Teo,

Vanuit Strand naar Heddal rijden via de weg 450 (via Nomeland, Rysstad en Dalen) is een verre van eentonige weg gelukkig. Eerst kun je bij Suleskard even de weg naar Lysebotn inslaan voor een spectaculaire afdaling naar het Lysefjord.
Eenmaal weer terug op de hoofdroute krijg je een prachtige route over de onherbergzame Setesdalheiene, een rotsachtig, hooggelegen gebied.
Als je dan uiteindelijk bij Heddal bent uitgekomen heb je een flinke reisdag achter de rug.

Het uitje naar Rjukan (de volgende dag?) vraagt niet veel rijtijd. Als je na het bezoek aan de Gaustatoppen nog tijd over hebt kun je in Rjukan op het bankje op het dorpsplein in het zonnetje gaan zitten. De zon wordt via grote draaibare spiegels op een berg naar het plein weerkaatst. Het dorp is omringd door heel hoge bergen. Om het gebrek aan zonlicht in de donkere maanden op te vangen is deze ingrijpende voorziening getroffen...

Rjukan heeft ook een kabelbaan, de Krossobanen, deze leidt naar een hoge bergtop (900 m). Vanaf het platform bovenop heb je uiteraard een mooi uitzicht, daarvandaan zijn ook wandelingen te maken.

De waterval van Rjukan (104 m) is nog steeds de moeite waard, hoewel een groot gedeelte van haar oorspronkelijke kracht gebruikt wordt voor de waterkrachtcentrale.
Je bereikt de Rjukanfossen door vanuit Rjukan westwaarts de 37 te volgen. Na ongeveer 10 km , voor de tunnel , kun je parkeren en de 200 m naar het uitzichtpunt wandelen.

En dan natuurlijk de sabotage-actie van vooral engelse en noorse commando's in WO2, om in de waterkrachtcentrale Vemork het atoomprogramma van de duitsers te doen mislukken.
Ergens in de buurt ligt ter herinnering het schip Apollonia, dit is een zusterschip van de veerboot die tot zinken is gebracht. Hierbij kwamen ook burgers om het leven.
In het Vemork-museum is een tentoonstelling aan deze ingrijpende gebeurtenis gewijd.
Er is een serie over gemaakt: " The heavy water war".

Je kunt dan via het andere weggetje langs Tuddal weer richting Heddal rijden.

Geniet ervan daar, Teo!
groet erik
Post Reply