Ferry Mannheller Fodness

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Teo
Posts: 12
Joined: 17 Jul 2022, 11:41

Ferry Mannheller Fodness

Post by Teo »

Ik zou wanneer ik van uit Aurland naar Lom , in Urnes een staafkerk willen bezoeken . Daarvoor zou ik de ferry Mannheller /Fodness moeten nemen . Waar kan ik uurtabel en prijzen vinden van deze overtocht . Ook weet ik niet welke maatschappij deze overtocht doet .
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Ferry Mannheller Fodness

Post by Erik »

Hoi Teo,

Hierbij de link naar Norled, de maatschappij die deze veerdienst verzorgt. De gewenste afvaarten kun je zelf aanklikken:

https://www.norled.no/en/maps-and-sched ... -fjordane/

Kost ongeveer 10/15 euro (incl. auto) herinner ik me. Dit is een belangrijke veerverbinding, de boten varen af en aan. Daar hoef je het reisschema niet op af te stemmen, hooguit een halfuurtje wachten.

Overigens heb je mogelijk nog een veerdienst nodig, die van Solvorn naar Urnes:

https://en.lustrabaatane.no/rutetider-solvornornes
Deze veerdienst vaart minder frequent.

Vanuit Urnes kun je dan de weg langs de oostoever van het Lustrafjord afrijden,langs de beroemde Feigumfossen waterval.
Je komt dan bij Skjolden op de fantastische bergweg 55 terecht.
Deze weg slingert je door het hooggebergte Jotunheimen naar Lom toe.





Veel plezier daar!

groet erik
Teo
Posts: 12
Joined: 17 Jul 2022, 11:41

Re: Ferry Mannheller Fodness

Post by Teo »

Bedankt voor deze info .
Op mijn reisroute door heen het zuiden van Noorwegen , beginnend in Oslo om dan ddor te rijden naar Aurland . Vervolgens van Aurland Naar Eidsdal gebruik makend van je tip om na twee dagen door te rijden naar Alesund via Andalsnes .Van Alesund naar Leikanger . Daarna naar Eikelandsosen in de nabijheid v.h.Hardangerfjord . Daar na naar Strand een 30 tal km van Stavanger om daar enkele dagen te verblijven en de omgeving v.h. lysefjorden te doen en van daar uit naar Oslo .
Nu op deze trip doe ik verschillende overzetboten . Is het dan aan te raden om daar een Auto pass voor te kopen ? en geldt deze AutoPass voor allemaal de ferry maatschappijen of heeft iedere maatschappy een ander systeem .
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Ferry Mannheller Fodness

Post by Erik »

De korting van Autopass op de veerbootjes in Noorwegen is 10%, geldt niet voor passagiers. Ik denk dat u ongeveer 5 tot 10 veerboten gaat gebruiken. Met deze korting zou u misschien een paar tientjes kunnen besparen. Maar dan heeft u volgens mij wel een obu(onboard unit) nodig, welke u moet aanvragen.

Ik raad u aan de ANWB voor advies te vragen.

Ikzelf ga zonder registratie vooraf op pad naar Noorwegen. Mogelijk loop ik korting mis, maar het is allemaal een hele uitzoek....
De rekening van de veerbootjes betaal ik ter plaatse met creditcard, voor de tol die ik onderweg moet betalen krijg ik ongeveer 3 maanden na terugkomst een rekening.

Mocht u na uw (ongetwijfeld prachtige) reis nog informatie hierover aan ons willen doorgeven, heel graag!!

Bedankt alvast,
Groet Erik
Teo
Posts: 12
Joined: 17 Jul 2022, 11:41

Re: Ferry Mannheller Fodness

Post by Teo »

Nogmaals bedankt .
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Ferry Mannheller Fodness

Post by Erik »

👍

Overigens: wanneer je in aanmerking komt voor een korting op de automatische tol dan is het beter WEL vooraf een account aan te maken bij Autopass, al dan niet met een badge in de auto.
Dit is vooral belangrijk voor elektrische auto's, deze krijgen naast een lager toltarief ook extra korting op veerboten.
Ook bezitters van een gehandicaptenkaart krijgen korting of zelfs vrijstelling op de toltarieven.

Voor iedereen met vragen over de tolheffing geldt: op de site van de ANWB/ tol in Noorwegen staat nieuwe informatie
.
https://www.anwb.nl/vakantie/noorwegen/ ... eiding/tol
Teo
Posts: 12
Joined: 17 Jul 2022, 11:41

Re: Ferry Mannheller Fodness

Post by Teo »

Is het te doen om van Laerdal naar Aurland te rijden niet via de 24 km tunnel maar via de bergweg ?
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Ferry Mannheller Fodness

Post by Erik »

Als u voor oktober , en zonder caravan rijdt , dan is het een aanrader! Vanuit Aurland slingert de smalle weg Fv 243 (Bjorgavegen) omhoog. U komt dan langs het uitzichtpunt Stegastein, heel mooi uitzicht over het Aurlandsfjord.
De rest van deze weg naar Laerdal wordt ook wel "Snovegen" genoemd, de sneeuwweg dus. Het is een prachtige route.
Wel rustig de tijd voor nemen, je doet er zeker wel een uurtje over. In de zomer ontstaan bij Stegastein wel eens wat opstoppingen door flinke campers die toch willen kijken daar... Zoals gezegd, de weg is daar smal met haakse bochten.
Teo
Posts: 12
Joined: 17 Jul 2022, 11:41

Re: Ferry Mannheller Fodness

Post by Teo »

Een vraagje i.v.m.het bezoeken van de berg boerderij Skagefla in Strada . Men kan deze bereiken per boot waarna er een 250 meter steile klim volgt naar deze boerderij alwaar men daar een prachtig uitzicht heeft op het Geirangerfjord . Nu ik wil wel deze 250 meter steile klim doen maar mijn echtgenote kan dit niet aan . Kan mijn echtgenote daar blijven wachten alwaar de boot aanmeert waar de beklimming begint of moet zij verder met de boot gaan en wachten op mij tot ik met de volgende veerboot terug kom .
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Ferry Mannheller Fodness

Post by Erik »

http://www.xn--skagefl-kxa.no/

Dit is de website van de veerboot, u kunt daar via de optie "kontakt" uw vraag ( in het engels) stellen.
Als ik het zo even snel bekijk dan vaart de veerboot elk uur op en neer.
Uw vrouw zou natuurlijk beneden bij de aanlegsteiger kunnen wachten, hopelijk is het dan lekker weer. Maar er is daar voor haar, behalve de aanlegsteiger zelf, niets te wandelen....
Ik verwacht niet dat er een overdekte wachtruimte bij de aanlegsteiger is.
Uw wandeling zal alles met elkaar zeker 2uur in beslag nemen, dus misschien wil ze liever in Geiranger blijven.


Als u op de website op het engelse vlaggetje drukt dan krijgt u de informatie in het engels.
Post Reply