Fly & drive op Trondheim naar Noordkaap

Wil je graag vliegen en in Noorwegen met een huurauto rondreizen? Dan kies je voor een Fly- & Drive. Lees hier meer of stel je vragen.
Post Reply
poel1966
Posts: 3
Joined: 01 Oct 2019, 21:17

Fly & drive op Trondheim naar Noordkaap

Post by poel1966 »

Wij (2 personen) hebben het plan om in juni 2020 een rondreis in het noorden van Noorwegen te maken. Het idee is om vanaf Schiphol naar Trondheim te vliegen. Daarna met de trein naar Bodø, vandaar of met de Express boot naar Svolvær en daar een auto te huren om vanaf daar naar Noordkaap te rijden in 2-3 dagen via E10 en E6. Alternatief is om in Bodø een auto te huren en vanaf daar naar Noordkaap te rijden in 2-3 dagen via E6. Terugreis vanaf Noordkaap dan ook over een van deze routes, of via Zweden om de auto weer in te leveren in Svolvær, Bodø of Trondheim (auto via Avis in te leveren op andere locatie mogelijk).

Wie heeft deze route al eens gedaan en wat is de mooiste route, waar moeten we absoluut stoppen, bezienswaardigheden in Noord-Noorwegen. Waar de overnachtingen te plannen voor de 2-3 dagen reis naar/van Noordkaap, wie heeft tips voor plaats, type (hotel/hytter?).

Duur van de rondreis zou maximaal 2 weken zijn. Alle tips zijn welkom die ons kunnen helpen om een mooie rondreis te plannen.
Groet, Henk
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Fly & drive op Trondheim naar Noordkaap

Post by Erik »

Hoi Henk,

Gaaf plan. Je kunt veel dingen doen , ik zal wat suggesties geven. Vlak onder Bodø ligt de Saltfjellet, een hoogvlakte waar de poolcirkel overheen loopt. Deze hoogvlakte is ruig en vaak besneeuwd. Erg mooi om vanuit Bodo te bezoeken. Ook de Saltstraumen bij Bodo is vanaf de brug vaak spectaculair. Je kunt op internet uitzoeken op welke momenten de stroming het meest indrukwekkend is.
Je wilt van Bodo naar Svolvaer varen. Svolvaer ligt ruim halverwege op de Lofoten. Hele volksstammen vragen zich nu ongetwijfeld af waarom je niet van Bodø naar Moskenes vaart. Dan zie je de Lofoten van Å (letterlijk) tot en met de Vesteralen, een andere eilandengroep. Op dit moment zit ik daar vakantie te houden.... ook geweldig mooie eilanden.
De Lofoten zijn misschien wel de mooiste eilanden van Noorwegen, zo steil met witte scherpe punten en prachtige gekleurde kleine vissersdorpjes met houten huisjes.
Witte strandjes, zeearenden die boven je hoofd cirkelen...dus.... Zeker op heen-of terugweg via deze eilandengroepen reizen.

Je zou ook naar Bodø kunnen vliegen, of zelfs naar Leknes op de Lofoten.

3 dagen reizen van en naar de Noordkaap lijkt mogelijk maar is echt krap. Een paar dagen extra lijkt me beter,
Dan kun je ook wat beter anticiperen op de weersverwachting. De Noordkaap is soms in nevelen gehuld en dan is het zonde van tijd, moeite en geld. Toegang tot de kaap is bepaald niet gratis. En als je terugrijdt zul je vast net als ik denken: mwah...
Het is er een drukke toeristische boel voor een kale rots.
Maar ik begrijp dat het een aantrekkingskracht op reizigers heeft.

Wat betreft onderdak onderweg: je gaat in een drukke periode,over een route die veel mensen nemen. Ik zou in jullie geval zeker reserveren.
Je kunt accomodatie gemakkelijk vinden via booking.com, Airbnb en zelf hytter zoeken op internet.
Zoekterm hytter, rorbuer en sjohus. Dit laatste leerde ik vandaag, op de Vesterålen zijn sjøhus huisjes aan de waterkant. Water is in deze contreien meestal gewoon zee(arm), in noors: sjø.
Zie ook het topic "hytter in Noorwegen" op dit forum.

Onderweg zijn Tromsø, Lyngenfjord( daar kom je sowieso langs op de E6) en vele eilanden voor de kust de moeite van een bezoek waard.

Lees je lekker in, op internet zijn vele reisverslagen te vinden over deze bijzondere regio boven de poolcirkel.
En bij meer vragen tzt: kom maar op :)
Ook ik doe fly drive deze vakantie, ik zal mijn ervaringen daarmee binnenkort op dit forum delen.

groet erik
Last edited by Erik on 29 Oct 2019, 11:37, edited 4 times in total.
poel1966
Posts: 3
Joined: 01 Oct 2019, 21:17

Re: Fly & drive op Trondheim naar Noordkaap

Post by poel1966 »

Dank je Erik voor de nuttige informatie, we gaan ons verder inlezen.

Een van de eerste wijziging van plan zal zijn dat we waarschijnlijk vanaf Bodo naar Moskenes gaan met de ferry in plaats van naar Svolvaer.

Goede voortzetting van je vakantie
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Fly & drive op Trondheim naar Noordkaap

Post by Erik »

👍op dit moment is er flink noorderlicht gaande..... deze vakantie voor het eerst dat we dat zien. Nu voor de derde nacht sinds onze aankomst afgelopen vrijdag. Wat een natuur fenomeen is dat zeg.
Maar jij zult middernachtzon gaan meemaken. Ook heeeel bijzonder.... Noord-Noorwegen heeft ook heel veel moois te bieden.

Jouw volgende aanpassing zou kunnen zijn er drie weken voor uit te trekken 😀
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Fly & drive op Trondheim naar Noordkaap

Post by Erik »

Hoi Henk,
Op onze reis kwam ik langs een bijzondere plaats waar jij mogelijk ook wel interesse in hebt: de Mandelvsfossen. Deze stroomversnelling/waterval ligt niet ver van de E6 bij Bardufoss. Je bereikt hem binnen een halfuurtje via weg 87, de foss is goed bewegwijzerd.
Deze stroomversnelling staat bekend om de zalm. Wij hebben er gelopen en tot mijn verrassing hebben ze er een zalmtrap met raam onder gemaakt. Je kunt met wat geluk de zalm dus zien zwemmen. Weet iemand op dit forum wanneer de beste tijd is om zalm te zien?
De rivier was duidelijk erg kalm een week geleden, maar aan de enorme bedding te zien is hier in het voorjaar bij smeltende sneeuw wel spektakel te verwachten. Zie ook foto's op google.
Er is een huttenverhuur ter plaatse, ik zag zelfs parkeerplaatsen voor touringcars. Even verderop ligt ook nog een grote camping op loopafstand van de waterval.
Mogelijk heb je hier iets aan.

groet erik
User avatar
VNN Admin
Site Admin
Posts: 24
Joined: 19 Feb 2019, 22:47

Re: Fly & drive op Trondheim naar Noordkaap

Post by VNN Admin »

Wat een leuke tip Erik!

De zalm gaat tussen oktober en januari de rivieren op om te paaien. Het lijkt me dat dat het beste moment is om ze te spotten. Heb je zelf iets kunnen zien? Wellicht was je nét te vroeg.
Vóór en dóór Noorwegen liefhebbers
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Fly & drive op Trondheim naar Noordkaap

Post by Erik »

Goh ik dacht dat ze in de lente kwamen Tim... We hebben er niet echt op gelet... Jammer. Toch heb ik vaker in rivieren iets zien springen , ook in de zomer in Zuid-Noorwegen. Maar dat hoeft wat mij betreft niet perse zalm te zijn.geweest, ik zie nauwelijks verschil tussen een zalm en een lekkerbekje🤗
poel1966
Posts: 3
Joined: 01 Oct 2019, 21:17

Re: Fly & drive op Trondheim naar Noordkaap

Post by poel1966 »

Na veel inlezen, zoeken naar goede ticketprijzen inmiddels vlucht geboekt, hotels en/of B&B gereserveerd en de rondreis compleet.

Met KLM van Amsterdam naar Trondheim, de volgende dag met de trein naar Bodo. Na 2 nachten met ferry naar Lofoten (Moskenes), daar ook 2 overnachtingen om daarna via Tromso en Alta naar Noordkaap te reizen. Op Noordkaap 3 nachten geboekt om daarna via Bjerkvik weer naar Bodo te reizen om de huurauto weer in te leveren en de dag erop de trein naar Trondheim te pakken om vandaar weer terug te vliegen naar Amsterdam.

Ik zal binnenkort een blog aanmaken, waar ik dan mijn roadbook voor deze rondreis zal plaatsen.

Heen op 17 juni en terug op 30 juni 2020.
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Fly & drive op Trondheim naar Noordkaap

Post by Erik »

Leuk, ik kijk uit naar je blog en je belevenissen 👍
Post Reply