Tips voor route Zuid-Noorwegen

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Teo
Posts: 12
Joined: 17 Jul 2022, 11:41

Re: Tips voor route Zuid-Noorwegen

Post by Teo »

Bedankt Eric .
Deze reis is gepland voor midden juni volgend jaar . Daarna zou ik in de winterperiode terug willen gaan om net noorden van Noorwegen te doen voornamelijk om het noorderlicht te kunnen aanschouwen . Ik zou mijn reis dan willen starten in Brussel en via een tussenstop in Oslo landen in Alesund . Met mijn huurwagen rij ik dan naar het hoge noorden .
Mijn vraag nu is welke plaats in de Lofoten is het best geschikt om het noorderlicht te kunnen zien . Is dat in het hele noorden van Noorwegen of enkel maar op één bepaalde plaats bv. de Lofoten .
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Tips voor route Zuid-Noorwegen

Post by Erik »

Hoi Teo,
Het aanschouwen van het noorderlicht hebben wij in 2 vakanties meegemaakt, en het is de kers op de taart.

De taart zelf is Noord-Noorwegen. De prachtige natuur in dit gedeelte van Noorwegen is onbeschrijfelijk, maar ik ga toch een poging doen:
In het najaar (september/oktober) kleuren de bladeren geel en rood.
Bij rustig herfstweer, temperatuur rond de 5 graden, geen wind, hangt er een serene stilte. Alleen op de wereld, soms komt er een auto voorbij. Geen toerist meer te bekennen....
De hoogtepunten zijn de eilanden Senja en de eilandengroepen Versteralen en de Lofoten. Maar ook het vasteland van Noord-Noorwegen is prachtig daar. Het Lyngenfjord en het gebergte Lyngen Alpen moet je eens gezien hebben.
In het voorjaar ligt in deze streek veel sneeuw. Veel wandelingen kun je dan niet maken, maar zeker op de eilanden is het dan prachtig!

De kers op de taart is dus het noorderlicht. Het ontstaat hoog in de atmosfeer, waar deeltjes van de zonnewind onder invloed van het magnetisch veld bij de Noordpool groene, soms zelfs paarse of witte strepen in de lucht veroorzaken. Deze strepen bewegen continu, worden scherper en dan weer vager, en vormen soms waaierende gordijnen van licht. Fascinerend!

De beste plaats om dit natuurverschijnsel te bekijken is de omgeving van Tromsø. Deze stad ligt praktisch onder de noorderlicht ovaal. Dit is een halfronde baan die ver boven de poolcirkel te vinden is. Als je een noorderlicht-app downloadt dan zul je deze aangegeven zien worden.
De sterkte van de zonnewind wordt aangegeven in Kp. Ook deze zul je op de noorderlicht-app terugvinden. Een Kp-waarde van 2 is vaak als noorderlicht zichtbaar in de regio Tromsø. Een Kp-waarde van 4 zul je ook rond de poolcirkel nog als noorderlicht kunnen zien( de poolcirkel ligt zo'n 600 km zuidelijker dan Tromsø).
Ook het zuidelijkste puntje van de Lofoten, bijv. het dorpje Reine, ligt ongeveer op deze breedtegraad.
Hoe zuidelijker je komt, hoe hoger de Kp van de zonnewind moet zijn om noorderlicht te kunnen vormen. Bij Trondheim moet deze al ruim 5 zijn. Een heel enkele keer komt een sterke zonnestorm voor, dan is een Kp van 7 zelfs zichtbaar op onze Waddeneilanden. Meestal alleen zichtbaar als je er een foto van neemt.
Ik las een tijdje geleden dat de verwachting is dat de zon de komende jaren weer actiever wordt, rond 2025 zal ze dan haar maximale hoeveelheid zonnewind produceren,wat dus dan tot heel veel noorderlicht zou kunnen leiden. Ik maak mijn borst alvast maar nat...

Ondanks het feit dat Tromsø dus heel gunstig ligt voor het spotten van noorderlicht, is het zeker geen garantie voor succes. En dat heeft een logische reden: het noorderlicht ontstaat hoog in de atmosfeer, en als er bewolking is dan wordt het noorderlicht dus aan het zicht onttrokken.
Tromsø ligt dicht aan de kust, in bergachtig gebied. Er komt vaak bewolking voor in deze kuststreek.
Dat is dan ook de reden dat locaties verder van de kust, zoals Zweeds en Fins Lapland, vaker noorderlicht kunnen zien dan de Noorse kuststreek.

We kunnen het noorderlicht alleen zien als het donker is. In Noord-Scandinavie schijnt zomers de middernachtzon, en wordt het tussen ongeveer mei en augustus nauwelijks of helemaal niet donker.
In de winter is dit boven de poolcirkel net omgekeerd, rond de kerst is er soms maar een streepje daglicht te zien rond het middaguur, de rest van de dag is het schemerig tot gewoon donker.
Daarnaast zijn de winters daar koud met veel sneeuw, wat autorijden erg moeilijk maakt.Men rijdt in dat jaargetijde met spijkerbanden.
Bijna alle voorzieningen als hotels en restaurants zijn gesloten.
Vandaar dat je, als je het noorderlicht wilt spotten, je eigenlijk moet kiezen voor een periode dat er overdag weer wat daglicht is. Het voorjaar en het najaar zijn daarvoor het meest geschikt dus. In het voorjaar zou je het nog kunnen combineren met een sledehonden-tocht, een van de weinige dingen die je in de sneeuw kunt doen.
Watervallen zijn nog bevroren en nauwelijks toegankelijk.

Wij hebben er 3 jaar geleden voor gekozen om in het najaar naar Tromsø te vliegen, en vandaar met een gehuurde auto via Senja en de Versterålen naar de Lofoten te rijden, en via het vasteland (Bjerkvik) via de Lyngen Alpen weer terug naar Tromsø.
We deden 13 overnachtingen in dit gebied. We zagen 3x echt heel goed het noorderlicht, en een paar keer een groene gloed achter de wolken.
Van deze reis heb ik een reisverslag geplaatst op www.vakantienaarnoorwegen.nl
Je kunt het vinden door op die site via het zoekvenster "reisverslag" in te typen.
https://www.vakantienaarnoorwegen.nl/re ... n-oktober/

Vorig jaar kozen we ervoor om in september/oktober naar Bodø te vliegen. Dat ligt ter hoogte van het zuidelijkste puntje van de Lofoten.
Eerst reden we een rondje via de kystriksveien Rv 17, door Helgeland langs de kust naar beneden tot Stokkvågen, en via Mo i Rana en de Saltfjellet weer omhoog tot aan Bodø. Deze streek ligt rond de poolcirkel.
Op dat traject hebben we geen enkele keer van de 7 overnachtingen noorderlicht gezien. Elke avond te veel bewolking...
Het aansluitende rondje omhoog naar Bognes/Andenes(het uiterste noordelijkste puntje van de Versteralen) leverde ons wel 2 prachtige noorderlicht shows op ( van de 7 overnachtingen).

Ik zou je willen aanraden om in het najaar of in het niet al te vroege voorjaar naar Tromsø te vliegen, en vandaar naar de Lofoten te rijden.
Ik denk dat dat de beste kans geeft om noorderlicht te zien, en ook nog een prachtige route te kunnen rijden.
Probeer zoveel mogelijk overnachtingen in Noord-Noorwegen te maken. Hoe meer , hoe groter de kans dat er een onbewolkte nacht bijzit.
Maar...... een onbewolkte nacht is geen 100 procent garantie voor noorderlicht, het blijft een verrassing !
Ook de verschillende apps voor noorderlicht geven geen zekerheid. Je moet echt gewoon zelf vaak omhoog speuren.
En mocht de weersverwachting echt hopeloos lijken, dan zou je nog daarvandaan kunnen uitwijken naar Zweeds- of Fins Lapland, zoals gezegd is daar meer landklimaat en daar kan het dan misschien minder bewolkt zijn.
Hier nog een link waar je veel nuttige informatie uit kunt halen:

https://www.visitnorway.nl/activiteiten ... rderlicht/

Groet Erik
Teo
Posts: 12
Joined: 17 Jul 2022, 11:41

Re: Tips voor route Zuid-Noorwegen

Post by Teo »

Bedankt Eric voor deze deskundig beschreven uitleg .
De bedoeling om te starten in Alesund is omdat ik de Atlantic Road wil meenemen op mijn weg naar het hoge noorden . Ik ben wel in Alesund in juni dat jaar maar ik vind de trip h/t van een kleine 300 km te veel .
soms tips van accomodaties ? ik zoek veel op AirBnB en dat is op al mijn reizen door Canada , Nieuw Zeeland , de VS altijd goed mee gevellen .
Teo
Posts: 12
Joined: 17 Jul 2022, 11:41

Re: Tips voor route Zuid-Noorwegen

Post by Teo »

Ik zie nu in je reisverslag de accomodaties die jullie geboekt hebben .
Post Reply