Rondreis Noorwegen

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Post Reply
@nke
Posts: 2
Joined: 12 Jun 2019, 22:05

Rondreis Noorwegen

Post by @nke »

Van 7 juli tot 25 juli gaan wij (partners met 2 kids)genieten van de prachtige natuur in Noorwegen. We hebben een rondreis gepland, waarbij de ferry en overnachtingen (huisjes) al vastliggen.
Omdat ik voorbereid op pad wil gaan, ben ik gaan kijken naar de punten die we echt niet mogen missen. Maar dat is zoveel....dat krijg ik niet in onze 3 weken gedaan. Hopelijk kan iemand me hier op weg helpen. We zouden graag ook leuke routes met hoogtepunten willen rijden onderweg van de ene naar de andere bestemming.
Onze rondreis
-Ferry van Kiel naar Goteborg
-Goteborg- Gala (3 nachten)
-Gala- Geiranger (3 nachten)
-Geiranger- Myrkdalen (3 nachten)
-Myrkdalen- Fister (3 nachten)
-Fister- Vradal (4 nachten)
-Vradal- Göteborg en de ferry naar Kiel

Hoor graag of iemand aanbevelingen heeft.
Groetjes Anke
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Noorwegen

Post by Erik »

Hoi Anke,

Dat wordt een prachtige afwisselende reis, waarin je veel verschillende landschappen van Noorwegen zult zien.

Jullie eerste stop in Noorwegen is Gåla. Dat ligt in het zogenaamde Peer Gynt gebied. Peer Gynt is een mythische figuur in het toneelstuk van Ibsen, die ook Grieg tot prachtige muziek heeft geïnspireerd (Morgenstimmung etc). Maar bovenal is het een prachtig glooiend gebied vol lage begroeiing. Er leiden wat onverharde hoofdwegen doorheen (de Peer Gynt-weg en aftakkingen daarvan) . Deze wegen zijn erg rustig, er wonen bijna geen mensen in het gebied.
Met kinderen is het vanuit jullie huis in Gåla leuk om de Helvete te bezoeken, deze vind je aan de Espedalenweg, niet ver van Gåla:
https://www.tripadvisor.nl/Attraction_R ... orway.html

Ook een bezoek aan plaatsjes als Vinstra en natuurlijk Lillehammer zijn te combineren met een rit door prachtige natuur.
Let op: De Peer Gynt weg is een tolweg, deze tol betaal je alleen per creditcard.

Voor jullie traject naar de volgende bestemming Geiranger zou ik voorstellen de tolweg Jotunheimenweg te nemen. Deze loopt van Skåbu naar Bygdin aan de Fv 51.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jotunheimvegen

Bij Bygdin draai je dan de prachtige weg Fv51 op richting Lom. deze weg , de Valdresflye:
https://www.nasjonaleturistveger.no/en/ ... aldresflye

Vlak voor Randsverk wordt een zijpad aangegeven naar de Ridderspranget. Dit is een kloof met een wilde rivier die zich door de rotsen perst. Het bijbehorende ridderverhaal over de "riddersprong" is te lezen bij het pad naar dit fantastische picknickplekje. Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar de afgrond is slechts beveiligd met een ijzerdraadje op sommige plekken dus jonge kinderen maar bij je houden....

Vervolgens rijdt je via Lom/Fossbergom. Behalve een stavkerk, een steinsenter met mooie stenen en fossielen ,wat toeristenwinkeltjes en een hele dure ijswinkel heeft het dorpje nog een hele leuke attraktie voor het hele gezin: de Prestfossen, een kabelbaan over de stroomversnelling heen. Je vindt deze bij de brug in het centrum.
https://www.visitnorway.nl/listings/zip ... om/176073/

Daarna kun je via de 15 op weg naar Geiranger. Nog een mooie stop/picknick is te maken bij de Pollfossen, bij het Polfossen hotel. Ook dit is een prachtige stroomversnelling vlak bij de weg.

De rest van de route naar Geiranger is ook prachtig. Je slaat na Grotli de 63 in en rijdt langs de Djupvasshytta. Bij dit berghotel kun je omhoog rijden (tolweg) naar uitzichtpunt Dalsnibba. Je bent meerdere dagen in de buurt van Geiranger, wacht voor een bezoek aan de Dalsnibba de minst bewolkte dag af want dit is echt een top-uitzicht over de Geirangerfjord met de grote cruiseschepen , en de prachtige bergtoppen om je heen.
Bij Geiranger is heel veel te doen, kanoën, fietsen, wandelingen met prachtig uitzicht. Natuurlijk de Adelaarsweg (weg 63 richting Valldal) met uitzichtpunt Ørnesvingen ook op het programma zetten.
Ook een heel mooie weg: 258 over de Strynefjellet. Deze ligt bij Grotli, hier zul je zomerskiërs kunnen zien skiën in korte broek...
https://www.nasjonaleturistveger.no/en/ ... jellsvegen
Met slecht weer is het Jostedalsbreen Natursenter aan het Strynsvatnet (= meer) vast interessant. Ik ben er nog niet geweest.

Het traject Geiranger naar Myrkdalen moet je goed de tijd voor nemen, het is een lange rit.
Helaas is het traject te lang om nog uitstapjes te maken naar het Loenvatnet met de Kjenndallsbreen (gletschertong) . In het Loenvatnet is een stuk van de berg in het meer gestort, een ramp met vele doden door de vloedgolf die ontstond. Ik vind deze weg Fv723 een indrukwekkende ervaring, zeker ook omdat deze weg veel minder toeristisch is als de andere prachtweg in deze buurt, de Fv 724 naar de Briksdalsbreen (bij Olden) . Misschien een andere keer?
Via Skei kun je dan het beste de 5 naar Sogndal nemen. Je zult dan de Bøyabreen (gletschertong) naast de weg zien liggen. Er ligt een parkeerplaats bij, je kunt er een korte wandeling maken en het restaurant dat erbij ligt heeft via een panorama-raam uitzicht op de gletschertong. Erg mooi.

Vanuit Myrkdalen is een rit naar Aurland/Flåm eigenijk een must. Als je het autorijden nog niet beu bent geworden dan is de Stalheimskleiva een prachtige zijweg, met zeer steile haarspeldbochten. Het is een zijweggetje van de E16 bij hotel Stalheim.
Verder is een rondrit van Aurland over de sneeuwweg Fv243 naar Laerdal een topper. Deze bergweg biedt prachtige uitzichten over het Aurlandsfjord (uitzichtpunt Stegastein). De rest van de smalle weg is ook geweldig. In Laerdal zijn oude huisjes en een leerzaam zalmobservatorium, erg leuk:
http://www.norsk-villakssenter.no/english.aspx
Je kunt dan door de lange tunnel (24 km) weer redelijk vlot terugrijden naar Myrkdalen.

Voss is een redelijk grote plaats in de buurt, met een kloof die bereikbaar is vanuit het centrum , de Borgdalsgjelet. ook zijn er in de buurt prachtige watervallen te zien.

Via de prachtige weg 13 rijdt je dan naar je volgende bestemming ,Fister. Aan de overkant van het fjord zie je de Folgefonna-gletscher op de bergen glinsteren, met de verrekijker prima te zien. Even na Odda zul je de Låtefossen niet kunnen missen, de parkeerplaats staat vaak vol ,maar de dubbele waterval is ook echt een beauty.

Ook bij Fister zul je niet uitgekeken raken op fjorden, bergen en vergezichten. Stavanger is te bezoeken, of misschien zelfs de beroemde Preikestølen?

Terug naar Røldal/Vrådal zou je de 520 kunnen nemen , en bij Røldal de oude bergweg over de Røldalsfjellet, ipv de hoofdweg die door enkele tunnels leidt.
Vanuit Vrådal zijn uitstapjes naar het Telemarkkanaal, Dalen met haar bijzondere hotel mogelijk, en de Ravnejuvet kloof (Ravnejuvegen bij Amot, zijweg van de 38) is erg bijzonder door de enorme luchtstroom die daar omhoog waait waardoor papiertjes altijd weer bij de werper terugkomen. Leuk!

Ook het sluizenstelsel van Vrangfoss is erg bijzonder, zeker als er boten doorheen gaan.

Nou, dit zijn zomaar wat suggesties, de rest komt de volgende vakantie wel🙂

Verder heb je vast wel iets aan deze site:
http://onzeautovakantiesinnoorwegen.nl/

Veel plezier bij de voorbereidingen, misschien laat je later horen hoe het geweest is?

groet erik
Last edited by Erik on 14 Jun 2019, 22:40, edited 2 times in total.
@nke
Posts: 2
Joined: 12 Jun 2019, 22:05

Re: Rondreis Noorwegen

Post by @nke »

Hoi Erik,

Bedankt voor je uitgebreide reactie op mijn vraag. Alleen het lezen al doet me zin hebben in de vakantie :D.

Ik ga je tips zeker meenemen in de voorbereiding en planning van de route.

Wel nog even een aanvullende vraag, ik heb gelezen dat de Trollstigen ook de moeite waard zijn. Het leek mij een optie om van Gala naar Geiranger via de Trollstigen te rijden. Is dit ook mogelijk of missen we dan heel veel moois op de andere route?

De kinderen zijn 12 en bijna 10, dus die lopen niet meer in zeven sloten tegelijk. We zijn dan ook zeker van plan de Preikestolen mee te nemen in het programma, mits het weer de wandeling toe laat.

Ik zal zeker nog laten weten hoe het geweest is. Ben bang dat ik dan gelijk ook weer tips moet gaan verzamelen voor volgend jaar, het klinkt als een land waar je steeds naar terug wilt :lol:
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Noorwegen

Post by Erik »

Zowel de Trollstigen als de route er naar toe( via Dombas) is prachtig. Waar je de ene weg inslaat laat je de andere weer liggen voor de volgende keer.....
Toch zul je op je geplande route niets tekort komen, sterker nog je zult ook dan veel moois aan je voorbij moeten laten gaan. Denk aan mijn suggesties voor Loen en Olden..... Daar heb je zoals ik 't nu zie geen tijd voor.

Waarschijnlijk vraagt de route over de Trollstigen via Dovre en Dombas meer rijuren. In dat geval niet via de Jotunheimenweg en de 51 rijden, dat neemt teveel tijd in beslag. Gewoon zo vlot mogelijk naar de E6. Dat is een mooie route, maar het is wel een drukke verkeersweg. Misschien een volgende reis de Trollstigen combineren met bv Eikesdal ,Sunnmore, Atlantische weg? Kortom dan een wat noordelijker deel van Zuid-Noorwegen nemen. Verstandig....
Last edited by Erik on 14 Jun 2019, 22:49, edited 1 time in total.
Erik
Posts: 208
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Noorwegen

Post by Erik »

Maar als je echt wilt zou je de Trollstigen ook als dagtocht vanuit Geiranger kunnen nemen. Bij Valldal overvaren, even verderop is een kloof Gudbrundsjuvet bezienswaardig en vervolgens naar de Trollstigen heen en terug rijden.
Vlak voor de kruising waar de 63 de E136 kruist gaat er een smal weggetje naar rechts , voordat je de rivier Rauma oversteekt. Sla dat weggetje in en parkeer bij het eind. Je kunt dan naar de Trollveggen wandelen. Dit is een steile bijna loodrechte rotswand ,bijna 1100meter hoog. Imposant!

https://www.pietsmulders.nl/dagwand-zui ... dalen.html
Post Reply