Rondreis met elektrische auto

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Post Reply
Froukje
Posts: 3
Joined: 20 Feb 2022, 15:09

Rondreis met elektrische auto

Post by Froukje »

Komende zomer eind juli/augustus gaan we met z'n tweeën 3 weken (voor het eerst!)naar Noorwegen! En ook voor het eerst met een elektrische auto op vakantie.
We willen op de bonnefooi gaan trekken langs campings met een kleine trekkerstent.
We hebben de boot geboekt en willen van Kristiansand eerst langs de zuidkust richting Stavanger (waarschijnlijk in 2 dagen). We willen zoveel mogelijk national touristveger volgen. En willen met name door het fjordengebied gaan rijden. We hopen Bergen te kunnen bereiken. (en stiekum hopen we nog noordelijker) We vinden het lastig om een route te plannen omdat het ons onduidelijk is hoever we dagelijks ongeveer kunnen reizen. De auto kan ongeveer 400 km op een volle accu, maar we willen vooral genieten! Dus veel stoppen onderweg en halverwege de middag een camping opzoeken. Wij houden van kleine campings in de natuur. Wie heeft er tips? Dus over het rijden met een elektrische auto (zijn er langs de kleinere wegen ook voldoende oplaadpunten? en hoe zit dat op campings?) en het op de bonnefooi reizen in het hoogseizoen, tevoren campings boeken willen we liever niet.
Last edited by Froukje on 06 Jun 2022, 16:23, edited 1 time in total.
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis met elecrische auto

Post by Erik »

Hoi Froukje,

In Noorwegen is het rijden met een elektrische auto al langer gewoon dan in Nederland. De voorzieningen en stimulatiemaatregelen, zoals geen parkeergeld en , belangrijker, aanzienlijk minder tol betalen, hebben geleid tot een groter aandeel van elektrische auto's .
De laadmogelijkheden zijn dan ook zeker te vergelijken met die in Nederland.
Ik verwijs je voor meer info naar de landeninfo van de ANWB:
https://www.anwb.nl/vakantie/noorwegen/ ... ing/tanken

Ik heb uit nieuwsgierigheid alvast een korte blik geworpen op een van de door de ANWB voorgestelde sites over de beschikbare "ladestasjoner".
Je kunt ingeven welke stekker je gebruikt en dan worden de laadstations met deze laadmogelijkheid aangegeven. Bijvoorbeeld: bij Stavanger 40 mogelijkheden, maar bij kleinere plaatsen als Odda of Eidfjord slechts een enkele.
Of alle campings ook een laadvoorziening hebben weet ik niet, maar dit zal wel te bevragen zijn natuurlijk.
In Noorwegen kun je je met wat engels over het algemeen goed redden. De taal is verrassend gemakkelijk leesbaar, maar om het te verstaan is wel wat oefening nodig.

Wat betreft het op de bonnefooi zoeken van campings: het is vast zinvol voor jullie om het topic "hytter in Noorwegen" op dit forum even door te lezen. Je vindt het onder het kopje "Vakantiehuis gezocht".
Maar voor een kleine tent is eigenlijk altijd wel plaats, dus reserveren hoeft echt niet. Mocht je door slecht weer een trekkershytte willen nemen dan wel 's-morgens telefonisch reserveren.
In Noorwegen mag je , binnen bepaalde regels, ook vrij kamperen.Dus een plekje vinden jullie zeker.

Natuurlijk is het lastig om een route te plannen in een land dat je niet kent. Je weet niet waar het voor jou meest interessante gebied ligt, en de afstand/ rijtijden zijn er duidelijk anders.
Je zult een indruk kunnen krijgen door alvast de routetips voor Slory, Andy en Skopje te lezen. Die maken rondritten die (gedeeltelijk) met jullie wensen overeenkomen. Dan zul je , met de kaart in de ene hand en de tips in de andere, een keus kunnen maken waar de reis in ieder geval langs moet gaan.
Het neemt even tijd , maar een reis voorbereiden is superleuk (reisverslagen lezen!) en je verdient de tijd zeker terug, want: jammer als je ergens onwetend voorbijrijdt.
Het blog van Marjolein, dat hieronder op het forum staat, is daar uitermate geschikt voor.

Als ik zo globaal naar jullie wensen kijk, zou ik zeker de omgeving Bergen/Voss/Eidfjord/Flåm bezoeken, en ook via het Lusterfjord (Nigardsbreen-gletschertong bij Gaupne) via de prachtige Rv55 naar regio Lom rijden.
Dan heb je een mooi gedeelte van het fjordengebied, én het hooggebergte Jotunheimen in ieder geval te pakken.
Je zult dan gaandeweg kunnen bepalen of je nog een stukje noordelijker kunt gaan, bijvoorbeeld tot aan Geiranger/Åndelsnes.
Maar altijd in de gaten houden in hoeveel rijdagen je weer bij Kristiansand kunt zijn, vanaf Åndelsnes moet je op 3 reisdagen (op vakantietempo) rekenen.

Omdat je op de bonnefooi gaat reizen kun je ook op het weer anticiperen, bij een voorspelling van veel natte dagen in het fjordengebied kun je in een flinke reisdag naar het oosten van Noorwegen trekken, daar kan het droger zijn.
Voor een reisdag door het fjordengebied zou ik niet meer dan 150-200 km per dag plannen. daar heb je zo 5-8 uur voor nodig, inclusief korte uitstapjes naar uitzichtpunten, watervallen of picknicks.

Ik hoop je op weg te hebben geholpen. Ik wens je veel plezier met het uitzoeken en plannen van je reis. Ik hoop dat je na afloop laat weten hoe het bevallen is, in jullie geval dan nog met wat extra info over het laden van de auto onderweg. We hebben daar op dit forum nog geen informatie over, fijn als jullie die kunnen geven.

groet erik
Last edited by Erik on 14 Mar 2022, 14:46, edited 2 times in total.
Froukje
Posts: 3
Joined: 20 Feb 2022, 15:09

Re: Rondreis met elecrische auto

Post by Froukje »

Bedankt ! Wat een uitgebreid antwoord. We gaan ons verder verdiepen. Inderdaad is de voorpret al geweldig leuk!
Overigens schreef ik dat we gaan kamperen met ons eigen tentje, dus geen hytter. Maar wie weet waar we nog terecht komen.
Ik zal zeker na onze reis onze ervaringen delen.

Froukje
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis met elecrische auto

Post by Erik »

Prima, ik hoop dat je zulk goed weer hebt dat je geen hutten nodig hebt!
Gr erik
Froukje
Posts: 3
Joined: 20 Feb 2022, 15:09

Re: Rondreis met elektrische auto

Post by Froukje »

helemaal vergeten om onze ervaringen te delen!
Ten eerste: rijden in Noorwegen met een elektrische auto is een eitje. Er zijn laadpalen in overvloed, soms zelfs heuse laadstations met -tig palen. We hadden ons goed voorbereid, dus verschillende laadsleutels aangeschaft: Plugsurfing, Mer, Fortum. In Noorwegen zelf hebben we nog de app Bilkraft gedownload waarmee je ook bij heel veel laadpalen terecht kunt.
Wij zouden in eerste instantie met een trekkerstentje op vakantie. Dat hebben we veranderd in een (gehuurde) daktent: ideaal! Zo konden we de hele dag rustig rondrijden en hadden we in no-time onze slaapplek klaar. Door het toch wel slechte weer af en toe hebben we tweemaal gebruik gemaakt van een hytter. Ook helemaal prima. Als je een beetje op tijd bent is er altijd wel eentje vrij, zelfs in het hoogseizoen.
We hebben de tips van Erik gebruikt, maar vooral toch de routes van de Nasjonal Touristveger gevolgd.
Eerst de kustweg richting Stavanger, dan via route 13 verder naar boven. En zo al rijdend, stoppend, ons vergapend aan het uitzicht uiteindelijk via de Trolstigen en de atlanterhavswegen naar Kristiansund. Het weer was toen dusdanig nat en de voorspellingen bar, dus zijn we toen wat meer via het binnenland, Geilo o.a. weer naar beneden gereden.
De reis is niet in zo'n kort verslag te vatten. Het was absoluut onze mooiste tot nu toe. Het fotoboek het dikste tot nu toe, haha. Het land is zo mooi, wij gaan volgend jaar weer!
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis met elektrische auto

Post by Erik »

Hartstikke leuk om te horen dat de vakantie, ondanks regen en bewolking, toch zo mooi is geweest!
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen met de elektrische auto.

Ik hoop dat je dit forum blijft meelezen en af en toe jullie avonturen met anderen wilt delen, jullie zullen vast wel weer prachtplekjes op het spoor zijn gekomen die ik ook nog niet weet....

Groet Erik
Post Reply