Rondreis Noorwegen juli 2022

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Post Reply
Babette
Posts: 4
Joined: 19 Feb 2022, 21:14

Rondreis Noorwegen juli 2022

Post by Babette »

Goedemorgen,

Al jaren zeggen wij dat we graag keer naar Noorwegen willen en dit jaar gaat het er dan toch echt van komen :)

Ik heb al een aantal mooie tips van dit forum gehaald, maar ben benieuwd of iemand nog tips/suggesties heeft specifiek voor onze route. Ik ga met mijn man, zoon van 20 en dochter van 16. We hebben de volgende route gepland staan:

12 juli Overtocht Eemshaven-Kristiansand
13 juli 3 nachten Lysefjord (Sandnes)
16 juli 3 nachten Voss
19 juli 3 nachten Stranda
22 juli 2 nachten Oppdal
24 juli 3 nachten Beitostolen
27 juli 2 nachten Oslo
29 juli Overtocht Oslo-Kiel

Op de planning staan o.a. Stavanger, Preikestolen, Bergen, misschien Flam, Trollstigen, Alesund (indien haalbaar excursie Runde). En natuurlijk bezoek aan verschillende fjorden.
Dochter zit niet echt te wachten op hele lange wandelingen maar korte trails zijn leuk. Verder willen we graag zoveel mogelijk Turistveger rijden, genieten van de natuur en vinden we het leuk om dieren te spotten. Enig idee waar we de grootste kans hebben om rendieren en/of elanden te zien? Of zitten we daarvoor te zuidelijk in Noorwegen? Bij Oppdal overwegen we een Muskusossafari te doen. Of kan je net zo goed zelf op pad in Dovrefjell?

Alle tips zijn welkom :) Alvast bedankt!

Groeten,
Babette
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Noorwegen juli 2022

Post by Erik »

Hoi Babette,

Gaat vast een mooie vakantie worden!

Het traject tot regio Voss heb ik al beschreven in een eerder topic , vanaf Voss naar Stranda zijn alleen maar prachtige routes te nemen.
Mijn favoriete: de Fv 13 leidt via de Vikafjellet naar Vangsnes , en aan de overkant van de Sognefjord bij Balestrand over de Gaularfjellet. Hier is een mooi uitzichtpunt.
Dan verder door de ruige omgeving vol watervallen en stroomversnellingen, waar een mooi wandelpad doorheen loopt, Fossestien. Deze is natuurlijk te lang om er even tussendoor te doen, maar je kunt wel even over de brug boven de waterval lopen om de benen te strekken.
Je rijdt dan via Skei naar Stryn, en vervolgens naar Stranda.
Alles met elkaar is het trajekt Voss-Stranda best een flink stuk rijden, dus maar op tijd beginnen. Reken maar dat je een uur of 8 met de rit bezig bent.

Vanuit Stranda kun je natuurlijk de Geirangerfjord en de Dalsnibba (prachtig uitzichtpunt bij helder weer) bezoeken, of naar regio Loen/Olden rijden voor een bezoek aan de gletschertong Kjenndalsbreen, Briksdalsbreen of Bødalsbreen.
Een uitstapje naar Runde is ook onvergetelijk, maar als je ook Álesund wilt bekijken dan zul je mogelijk toch keuzes moeten maken. Anders wordt het misschien teveel van het goede, je zit dan wel erg veel in de auto.

Vanaf Stranda naar Oppdal kun je via de Trollstigen Fv 63, en vlak voordat je de E136 rechtaf opgaat nog een wandeling bij de Trollveggen:
https://www.pietsmulders.nl/dagwand-zui ... dalen.html
Die hoef je natuurlijk niet helemaal te doen, maar even naar de kolkende rivier de Rauma lopen is een leuke bezigheid.

.

Dan via de vlot rijdende E136 naar Dombås, en over de E6 naar Oppdal. Langs deze weg hebben we wel eens de muskusossen kunnen spotten. Er zijn ook wandelpaden die vanaf de weg lopen. Maar let op bij de ossen, deze zijn zeker niet ongevaarlijk dus wel afstand houden.
Dus ik zou de muskusos-safari wel aanbevelen, dat lijkt me veiliger.

Een km of 15 voor Oppdal vind je aan de linkerkant van de weg bij de rivier de Driva een nauwe kloof, de Magalaupet. Mooi picknickplekje.
Dan is vanuit Oppdal, in de rijrichting Sundalsøra, vlakbij Gjøra een prachtige, pittige wandeling bij de Åmotan-waterval:
https://www.mylittletravelstories.com/n ... om-oppdal/
Mocht de wandeling teveel van het goede zijn: je kunt ook met de auto van bovenaf de waterval bekijken via de weg die er bovenlangs loopt.

Dan naar Beitostølen, via Dombas naar Otta, en vandaar de 51 op. Een heel bijzondere weg. Even voorbij Randsverk maar even stoppen bij de Ridderspranget, en nauwe kloof met kolkende rivier vlakbij de weg.
Beitostølen is een toeristisch plaatsje (skigebied) maar de rust vind je hier als je de Jotunheimenweg oprijdt. Dit is een onverharde tolweg, die richting het Peer Gynt gebied rijdt. Erg mooi!
https://web.archive.org/web/20091222043 ... jot_nl.htm

Mogelijk kom je hier ook rendieren tegen. Verder zul je die in Zuid-Noorwegen niet snel aantreffen, behalve dan misschien bij een toeristische Lappentent die je mogelijk bij de Dovrefjell zult aantreffen. Op de Hardangervidda bij Eidfjord zijn ze in het wild ook te vinden, maar daar komen jullie deze vakantie niet.
Elanden kun je in beboste streken zeker zomaar tegen komen, de beste kans heb je om bij de avondschemering langs de bosranden te speuren.

Veel plezier daar, en misschien kun je na afloop nog een berichtje achterlaten op dit forum?

groet erik
Babette
Posts: 4
Joined: 19 Feb 2022, 21:14

Re: Rondreis Noorwegen juli 2022

Post by Babette »

Bedankt voor de uitgebreide info en tips Erik! Ik ga het allemaal meenemen in de voorbereiding en zal zeker nog een berichtje achterlaten als we weer terug zijn.

Groeten,
Babette
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Noorwegen juli 2022

Post by Erik »

Geweldig!
Veel plezier met de voorbereidingen en in Noorwegen al helemaal natuurlijk!
Babette
Posts: 4
Joined: 19 Feb 2022, 21:14

Re: Rondreis Noorwegen juli 2022

Post by Babette »

Hoi Erik,

Toch nog even een vraag. Ik heb vandaag de overige topics nog eens goed doorgelezen en zag ergens je advies staan om voor Stryn te kiezen in plaats van Stranda. Wij kunnen op dit moment onze accommodatie in Stranda nog gratis annuleren. Is het aan te raden toch voor Stryn te kiezen? Zijn er vanuit Stryn meer mogelijkheden voor uitstapjes? (of misschien minder ver rijden dan vanuit Stranda?). We vinden het geen probleem om Alesund over te slaan maar willen wel graag naar de Trollstigen.

Groeten,
Babette
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Rondreis Noorwegen juli 2022

Post by Erik »

Hoi Babette,

Klopt, ik had ook al een déja-vu bij Stranda.... vast een heel erg leuk huisje te huur daar?
Het verschil tussen het reisplan van Sandra en dat van jullie is inderdaad.... Ålesund. Als je een uitvalsbasis zoekt waar je binnen een paar dagen zowel Geiranger als Ålesund/Runde kunt bestrijken dan is Stranda een prima keus.
Ik zal de mogelijkheden van een huisje bij Stranda en een huisje bij Stryn even ten elkaar wegzetten voor je zodat je zelf kunt bepalen wat voor jullie het beste is:

Je rijdt vanuit Stranda in anderhalf uur naar Ålesund , doet onderweg een picknick/korte wandeling, en bezoekt in de middag die prachtige stad (vergeet de berg Aksla niet, hier kun je lopend vanuit de stad het uitzichtpunt met een prachtig overzicht over de archipel bereiken). Dan even wat eten en in het begin van de avond rij je naar Runde. De papagaaiduikers komen rond zonsondergang pas aan land, dus je rijdt dan pas tegen middernacht terug naar huis.
De wandeling naar het stuk rots waar de papagaaiduikers zitten neemt ongeveer een uur in beslag, het eerste stuk is echt steil. Neem in ieder geval winddichte kleding mee, er is nauwelijks beschutting, en als je een tijdje zit te wachten kan het wel fris worden. Maar het is de moeite wel waard, de kustlijn en archipel zijn er geweldig mooi.
Je rijdt dan terug door een tunnel die diep onder de zeespiegel loopt en bent dan laat thuis. Een beetje moe maar voldaan zou ik denken....
Dit zou een heerlijk gevarieerde vakantiedag kunnen zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eiksundtunnel

Als je van uit Stranda Geiranger wilt bezoeken kun je natuurlijk ook een heel mooie rondrit maken, via de veerboot naar Liabygda, dan de veerboot naar Eidsdal en dan via Geiranger, Stryn en Hellesylt weer terug naar Stranda.

Sandra wilde het huis in Stranda gebruiken om Geiranger te ontdekken. Vanuit die optiek is een verblijf in bijvoorbeeld Stryn veel praktischer, omdat je geen veerbootjes hoeft te gebruiken.
Daarnaast is de direkte omgeving van Stryn adembenemend mooi en zeer gevarieerd. De genoemde gletschertongen liggen daar op een klein uurtje rijden, de Gamle Strynefjellsvegen (258) is een geweldig mooi weggetje, en de toegang naar Geiranger via Grotli (weg 63) is van ongekende schoonheid.
https://vandebergentotdezee.wordpress.c ... ellsvegen/

Vanuit Stryn zou je ook Runde binnen 2 uur aanrijden, dus ook dat biedt mogelijkheden.

Jullie komen vanuit Voss, en hebben een lange rijdag , dan is Stryn een uurtje minder lang rijden.

Zelf maar even kijken wat voor jullie de beste keuze is....

De Trollstigen rijden jullie in ieder geval, of je nu uit Stryn komt of uit Stranda. Deze ligt ten noorden van Geiranger, in het vervolg van de weg 63 naar Åndelsnes.

groet, erik
Last edited by Erik on 22 Mar 2022, 14:03, edited 1 time in total.
Babette
Posts: 4
Joined: 19 Feb 2022, 21:14

Re: Rondreis Noorwegen juli 2022

Post by Babette »

Hi Erik,

Bedankt weer voor je uitgebreide info! Moeilijk, dit soort keuzes :) Ik ga nog eens even in overleg met man en kinderen.

Groeten,
Babette
Post Reply