Autovakantie Kristiansand- Narvik

Ga je het liefst met eigen auto naar Noorwegen? Lees hier meer over de mogelijkheden of stel je vraag.
Bonnie
Posts: 6
Joined: 02 Apr 2023, 10:32

Autovakantie Kristiansand- Narvik

Post by Bonnie »

Mijn man en ik willen eind juli tot half augustus met de auto (overtocht ferry is al geboekt) vanuit Kristiansand naar Straumsnes (vlakbij Narvik) rijden. Hier willen wij ongeveer 5 dagen bij familie doorbrengen. Wij willen op de heenweg via de Zweedse inlandsvegen en op de terugweg de E6 afzakken naar Kristiansand. Heen en terug willen wij dus per reis een week uittrekken. Misschien de heenweg iets korter dan de terugweg? Er staat nog niets vast, alleen de data van de overtocht met de ferry naar en van Noorwegen. En uiteraard dat we ongeveer vijf dagen bij familie langsgaan. In totaal hebben we dus drie weken voor alles.
Hebben jullie tips voor mooie overnachtingen op de heen- en terugweg?
En is het in Noorwegen lastig om op de bonnefooi een hotel te vinden, of moet je alles vantevoren boeken?
Ik hoop dat er tips zijn!
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie Kristiansand- Narvik

Post by Erik »

Hoi Bonnie,

Op de 2 vragen over overnachtingen in hotels kan ik je niet goed adviseren. Wij gebruiken huisjes (hytter) of airbnb e.d. onderweg. Deze kun je kort van tevoren boeken. Het is in juli drukker in Noorwegen uiteraard, dus 's-morgens een hotel-overnachting regelen voor 's-avonds zal verstandig zijn.

Wat betreft de route terug van Narvik naar Kristiansand zou ik natuurlijk de kustweg Rv17 onder jullie aandacht willen brengen. Deze weg begint bij Bodø en loopt zuidwaarts naar Steinkjer, een plaats een paar uur rijden ten noorden van Trondheim.
De route verloopt via 7 veerboten, langs prachtige vergezichten , gletschertongen en andere bijzondere bezienswaardigheden. Op dit forum is er meer over geschreven. Bij mooi weer zou ik deze route door Noord-Noorwegen zeker aanraden boven de drukkere E6.
Deze route vraagt wel een een paar dagen extra, dus zelf maar even kijken of je daar mee uit kunt komen.

Om een onvergetelijk tocht door Zuid-Noorwegen (hiermee bedoel ik het stuk Noorwegen ten zuiden van Trondheim) te kunnen maken zou je bij Dombås de E136 kunnen inslaan richting Åndelsnes. De zijweg 63 leidt over de beroemde Trollstigen en vervolgens langs het nog beroemdere Geirangerfjord.
Vervolgens kun je via Stryn/Loen/Olden het gletschergebied bekijken, om vervolgens bij bv Sogndal bij ferry Mannheller/Fodnes of Hella,/Vangsnes het Sognefjord in zuidelijke richting over te steken. Dan via Voss of Flåm naar Eidfjord ,Odda en na Røldal neem je de Setesdalweg nr 9 naar Kristiansand.
Een prachtige route. Alle variaties op deze route zijn minimaal even mooi, Zuid-Noorwegen is overal buitengewoon mooi.

Je zou op het forum de topics van Petra en Slory kunnen doorlezen, deze behandelen delen van de door mij geschetste route.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, veel plezier bij de voorbereidingen, en bij verdere vragen, kom maar op!

groet, erik
Last edited by Erik on 15 Apr 2023, 18:43, edited 3 times in total.
Bonnie
Posts: 6
Joined: 02 Apr 2023, 10:32

Re: Autovakantie Kristiansand- Narvik

Post by Bonnie »

Dank je wel Erik!
De suggesties die jij noemt klinken zeker interessant. Ik ga het eens even bestuderen.
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie Kristiansand- Narvik

Post by Erik »

👍
Bonnie
Posts: 6
Joined: 02 Apr 2023, 10:32

Re: Autovakantie Kristiansand- Narvik

Post by Bonnie »

Nog even wat vraagjes Erik (als dat goed is)
Bij nader inzien en nadenken hebben we besloten om de boel om te gooien: dus niet op de heenweg via Zweden en terug via Noorwegen, maar andersom. Zo hebben we wat meer ruimte voor het mooie deel van de reis en kunnen we terug, mocht dat nodig zijn, wat meer tempo maken.
Afgezien van alles omdraaien zoals jij hierboven hebt beschreven, nog de volgende vragen:
– Als wij kijken naar het totaal aantal dagen dat we hebben (3 weken, dus zeg maar 20 dagen) en we willen 4/5 dagen bij familie doorbrengen, hebben wij dus nog 15 dagen over voor heen- en terugreis. Het Noorse gedeelte is het mooiste en aantrekkelijkste, dus zullen we idealiter hier meer tijd voor uit willen trekken.
Als wij maximaal 4 uur per dag willen rijden en ook nog mooie dingen willen zien, wat is dan een reële inschatting van het aantal dagen dat we nodig zullen hebben om van Kristiansand naar Narvik te rijden? En wat moeten we absoluut zien in die dagen en wat kunnen we reserve houden?
Sorry dat ik me zo specifiek op jou richt, maar jij lijkt hier toch de grootste Noorwegen deskundige te zijn, dus vandaar.
– en dan ook nog: jij schrijft dat jullie zelf in Noorwegen in AirBnB's verblijven. Regelen jullie dat vantevoren allemaal, of kan dat ook nog als je “on the road” bent?
Hoop dat je me antwoord kunt en wilt geven, dat zou heel fijn!
Dank je wel alvast.
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie Kristiansand- Narvik

Post by Erik »

Ja ik kan en wil antwoord geven :D
Ik kom er vanavond uitgebreid mee👍
Bonnie
Posts: 6
Joined: 02 Apr 2023, 10:32

Re: Autovakantie Kristiansand- Narvik

Post by Bonnie »

Fijn! :D
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie Kristiansand- Narvik

Post by Erik »

Hoi Bonnie,

Ik heb het allemaal even bekeken en uitgerekend. Ik ben het met je eens dat de rijdagen niet te lang moeten worden, je moet ook tijd hebben voor fotostops, uitzichten en een leuke korte wandeling onderweg. Aangezien de gemiddelde snelheid in Zuid-Noorwegen nog geen 50km per uur is, door bochten, smalle wegen, veerboten en natuurlijk fotomomentjes, kom je per dag dan nauwelijks boven de 200/250 km.
In het noordelijke gedeelte boven Trondheim gaat het wel wat sneller. Op een route als de E6 , zonder oversteek met veerboten, is 300 km per dag ook wel zowat het hoogst haalbare om nog vakantiegevoel te houden.
Vanaf Narvik naar Kristiansand geeft Google Maps 24(!) rijuren aan, over 1700 km. Voor de terugweg zul je dan eigenlijk ook 5 rijdagen moeten reserveren.

Om van Kristiansand naar Narvik te rijden kan ik je een prachtige route aanbevelen langs fjorden, gletschergebied en bergen en dalen van Zuid-Noorwegen, in grote lijnen zoals ik je had voorgesteld. Ook bekende hoogtepunten zul je te zien krijgen.
De reis duurt dan 9 tot 10 dagen om in Narvik te komen.
Je gaat dan niet over de kustweg Rv 17 waar ik het over had, deze
route neemt namelijk nog 2 dagen langer en dan wordt t krap voor jullie.
De route vanaf Trondheim naar Narvik loopt dus " gewoon" over de E6. Maar ook de E6 is een prachtige weg met bijzondere bezienswaardigheden!


De details van de reis zoals ik deze voorstel wil ik je graag geven maar ik heb nu alleen de telefoon tot mn beschikking dus morgenavond stuur ik het voorlopige reisplan wel even. Op de pc typt t makkelijker.

Jullie gaan in de drukkere periode. Huisjes van airbnb, home2go ed zijn in die periode moeilijk te vinden als je dat onderweg nog wilt regelen. Dat geldt denk ik ook voor hotels .
Maar aangezien jullie toch een reisschema zullen gebruiken dan is het ook niet erg nadelig om de huisjes/hotels van te voren te boeken .
Ik zal morgen ook wat adresjes doorgeven waar je misschien zou willen verblijven.
De huisjes waarin wij vaak slapen hebben wel bedlinnen en handdoeken te huur. Wij nemen deze echter zelf mee, sommige huisjes hebben ook een wasmachine.
Uiteraard kun je in een huisje wel zelf koken. Bij de luxere huizen, zoals airbnb , betaal je voor de eindschoonmaak. Als je vaak verhuist dan loopt dat flink op natuurlijk. Wat dat betreft zijn de airbnb huisjes niet zo geschikt voor een roadtrip waarbij je elke dag verkast .
De Scandinavische hytter komen op zo'n reis wel goed van pas. Deze zijn vaak eenvoudiger, en goedkoper. Ik kom er morgen nog even op terug.


Ik hoop dat je hier even genoeg aan hebt, ik ben morgen weer thuis dus dan zie je het bericht wel verschijnen!

Groet Erik
Last edited by Erik on 21 Apr 2023, 09:23, edited 5 times in total.
Bonnie
Posts: 6
Joined: 02 Apr 2023, 10:32

Re: Autovakantie Kristiansand- Narvik

Post by Bonnie »

Fantastisch Erik, bedankt tot nu toe en voor wat je wilt doen. Je bent te goed voor deze wereld 8-)
Nee, serieus, dat jij zoveel tijd steekt in het helpen van mensen, geweldig. Dat zie je niet zo vaak. Misschien een idee om info en routes door Noorwegen op een eigen site of youtube kanaal te plaatsen?
Erik
Posts: 209
Joined: 05 Mar 2019, 11:37

Re: Autovakantie Kristiansand- Narvik

Post by Erik »

Fijn dat je er wat aan hebt, voor mij is het leukste juist het persoonlijke , "op maat" advies. Wat wil je, en wat kan er?
Ik ben aardig op de hoogte van afstanden en bezienswaardigheden op bijna elke route in Noorwegen, dus kan dan makkelijk een interessante trip maken die bij je wensen aansluit.
Dat er bij mij dan tegelijkertijd weer mooie beelden en herinneringen aan dit geweldig mooie land bovenkomen kun je je straks na jullie mooie reis vast wel voorstellen!

Overigens schrijf ik weleens wat algemene informatie op www.vakantienaarnoorwegen.nl
Post Reply