Noorwegen is ook voor zeilers/watersporters een fantastisch land. Verschillende organisaties bieden zeilvakanties in Noorwegen aan:
- Walvis en Noorderlicht Zeilreis op het prachtige ship: Rembrandt van Rijn.
Ook zijn er mogelijkheden om vanuit Nederland naar Noorwegen te zeilen. Met de zeilboot kun je op vele plaatsen komen omdat de meeste fjorden diep tot zeer diep zijn. Wat te denken van de Hardangerfjord en de Geirangerfjord.
Zeilvakantie Noorwegen | Organisaties
Verschillende organisaties bieden volledig georganiseerde zeilreizen naar Noorwegen aan. Groot voordeel van een zeilvakantie met een reisorganisatie is het feit dat u zelf weinig tot niets hoeft te regelen. Er zijn reisorganisaties welke zeil/bootreizen naar en in Noorwegen organiseren.
Omdat wij prettige ervaringen hebben met één specifieke aanbieder, kunt u via onze website informatie aanvragen over de mogelijkheden. Ze bieden verschillende zeilvakanties waaronder de prachtige Walvis en Noorderlicht zeereis op de Rembrandt van Rijn.
Zeilen met een eigen schip
Het varen met een zeilboot in Noorwegen is vooral een unieke ervaring door: de schitterende Noorse rotskusten, de prachtige, en diepe, wateren en de levendigheid in vele fjorden/wateren. De grotere fjorden worden vaak ook bevaren door grote cruiseschepen.
Fjorden zoals de Oslofjord bruisen van levendigheid tijdens zomerse dagen. Zeilen in Noorwegen is natuurlijk heel goed te combineren met andere activiteiten zoals wandelen en vissen.
De diepe wateren hebben dus wel een belangrijk gevolg; ankeren in Noorwegen vraagt op heel veel plaatsen heel veel lijn/ketting. Dit is een heel belangrijk aandachtspunt. Veel fjorden zijn tot aan de kant diep. Ook voldoende touw is van belang omdat het soms wel zo comfortabel is om naast het anker gebruik te maken van rotsen. Veel plaatsen zijn dusdanig diep dat ankeren onmogelijk is. Maar geen nood: er zijn vele havens/haventjes in Noorwegen. Vrijwel ieder plaatsje langs een fjord heeft mogelijkheden om aan te meren.
Natuurlijke havens en jachthavens
In Noorwegen vind je veel (natuurlijke) haventjes die geschikt zijn als ankerplaats. Daarnaast zijn er genoeg jachthavens waar je eten, water in brandstof kunt inslaan. Een handig boek is ‘Guest Harbours in Norway’. Dit boek beschrijft 340 jachthavens en natuurlijke havens. Bijzonder handig voor een afwisselende zeilvakantie.
Doorgaans is het liggeld niet zo heel hoog. In de meeste havens bent u maximaal twintig euro kwijt per nacht. Vaak minder!
Vaarroutes
Hou er rekening mee dat op veel plaatsen in Noorwegen de vaarwegen niet zo duidelijk worden aangegeven als we in Nederland gewend zijn. Goede apparatuur aan boord is dus wel belangrijk. Denk met name aan een goede dieptemeter / fishfinder. Zeker in kleinere fjorden is het zaak goed op te letten. Het aantal kleine eilandjes in de kustwateren van Noorwegen is gigantisch! Zelfs in de grotere fjorden zoals de Sognefjord is dit het geval. Een goede voorbereiding en alertheid is dus van groot belang!
Het zeil weer in Noorwegen
Het weer is erg wisselvallig en kan plotseling omslaan. Het is verstandig regelmatig de weerberichten te beluisteren. De radio zendt 5 keer per dag weerberichten uit. Ook zijn er goede Noorse weersites zoals met.no en yr.no
Wel een groot voordeel voor velen zijn de zeer lange dagen in het zomerseizoen. De zon gaat dan niet helemaal onder wat het langer varen natuurlijk een stuk makkelijk maakt. En dat dan ook nog met unieke uitzichten en prachtige luchten!
Probeer, met name in Noordelijk Noorwegen, aan speciale kaartjes te komen m.b.t. het weer. Uit een reisverhaal op sailorsforsailors.com blijkt dat het lokale weerbericht moeilijk te ontcijferen is zonder deze kaartjes.
In verschillende Noorse (maritieme) boekwerken/vaargidsen zijn deze kaartjes te vinden.
Zeekaarten Noorwegen
Noorwegen beschikt over zeer goede zeekaarten. Deze kun je bestellen bij Kartbutikken. of de betere boekhandel. Let erop dat je geen gedateerde kaarten koopt!
Hovedkart serie
deze zeekaarten hebben een schaal van 1:50.000 en beslaan de gehele Noorse kust.
Havnekart serie
zeekaarten met zeer grote schaal betreffende havens en mogelijkheden tot binnenvaren van deze havens.
Kystkart serie
zeekaarten met een schaal van 1:100.000 tot 1:350.000.
Båtsportkart serie
deze serie kaarten is speciaal ontwikkeld voor de kustgebieden die druk bezocht worden door de pleziervaart. Naast de gebruikelijke informatie geeft deze kaart ook informatie over campings, waar je brandstof kunt kopen, recreatiegebieden etc.
Volgens sommigen zijn de officiele hydrografische kaarten zeer duidelijk (en goed) en goedkoper dan veel andere series.
Douaneregels / zeilvakantie
Meld je aankomst direct bij het douanekantoor. Je moet kunnen bewijzen dat je de eigenaar van het schip bent. Bij een huurboot moet je het huurcontract kunnen laten zien
Voer de nationale vlag
Vaar alleen in de gebieden die zijn toegestaan (deze gebieden staan als het goed is aangegeven op de kaart)
Zeeregels
Luister naar de weersvoorspellingen. Geef bij langere tochten op zee altijd aan vrienden/familie door waar je heen vaart. Luister naar de nieuwsberichten. Er kan naar je worden gezocht.
Zorg ervoor dat thuisblijvers je registratienummer en het boottype kennen.
Zorg ervoor dat reddingsvesten en -boeien en andere losliggende voorwerpen op het dek gemerkt zijn met de naam en het registratienummer van het schip. Als je een van deze dingen hebt verloren, geef dat dan zo snel mogelijk door aan de kustpolitie. Op die manier voorkom je onnodig speurwerk.
Als je getuige bent van een ongeluk, neem dan zo snel mogelijk contact op met de kustpolitie of de reddingsmaatschappij. Geef door wat je hebt gedaan en wat je eventueel zou kunnen doen. Probeer in de buurt van de plaats des onheils te blijven totdat er hulp komt opdagen.
Schiet alleen in echte noodgevallen noodraketten af.
Vertel je medepassagiers waar de tocht heen gaat.
Wijs je medepassagiers waar zich het reddingsmateriaal bevindt en maak hen met het gebruik ervan bekend. Dat geldt met name voor reddingsvesten en -sloepen, brandblusapparaten, de reddinglijn en de boordradio.
Zorg ervoor dat meerdere mensen aan boord zelfstandig met het schip kunnen varen, voor het geval de stuurman/kapitein niet (meer) in staat is het schip te bedienen.
Uiteraard kent iedere ervaren bootbezitter deze dingen. Je kent de meest belangrijke regels voor het grootste deel als je vaarbewijs I en II hebt gehaald. Voor onervaren bootbezitters die officieel geen vaarbewijs hoeven te halen is het vaarbewijs halen toch een aanrader.
Nog een tip: drink niet wanneer u in Noorwegen gaat zeilen / varen. Er wordt in de drukkere gebieden best wel veel gecontroleerd. U mag niets gedronken hebben wanneer u stuurman/stuurvrouw bent.
Van Nederland naar Noorwegen varen/zeilen
Het is dus ook mogelijk om met de eigen boot naar Noorwegen te varen. Verschillende personen hebben ons laten weten dat dit absoluut de moeite waard is.
Wat we echter ook horen is dat deze reis:
- veel tijd kost
- ervaring van de schipper/bemanning vraagt
Wanneer u beslist met de eigen boot naar Noorwegen te gaan zijn er verschillende mogelijkheden tav de te varen route.
Eerst een overzichtskaart van Noord Europa:
U kunt natuurlijk kiezen voor de kortste route. Dus vanaf Nederland langs de kust van Denemarken naar het Skagerrak. Let wel; dit is een tocht die niet zonder risico is. Deze tocht over open zee is ruim 1000km (van kust midden Nederland naar zuidkust Noorwegen).
Deze route is aangegeven dmv de blauwe streep op het kaartje.
U moet hiervoor beschikken over een zeewaardig schip.
Daarnaast is het aan te bevelen deze route alleen te nemen indien u ruime ervaring als schipper/stuurman heeft. Uw schip moet voor deze tocht voorzien zijn van apparatuur zoals een goedgekeurde radar, gps en marifoon. Vergeet niet dat u belangrijke vaarwegen kruist.
Wees er van bewust dat u, door deze route te varen, dagenlang enkel zee ziet. Uiteraard is de reistijd afhankelijk van uw vaarsnelheid. Er van uitgaande dat u een gemiddelde snelheid kan varen van 8 knopen (ongeveer 15 km p uur) doet u er dus afgerond 70 uur over.
Deze tocht is op zich dus in een week te doen.
Conclusie
Een prima route voor ervaren zeilers/schippers met grotere motorjachten/zeilschepen die ruim uitgerust zijn en snel in Noorwegen willen zijn.
Mensen met een wat kleinere boot die rustig aan naar Noorwegen willen zeilen/varen kunnen beter kiezen voor een kust/binnenwater route. (zie hieronder)
Een andere optie is zeilen naar Noorwegen via kusten en binnenwateren.
U gaat dan langs de Nederlandse kust naar Noord Duitsland. Via de kust van Denemarken vaar u dan richting het Skagerrak. Dit is in dat geval het meest risicovolle stuk. Het Skagerrak staat bekend om de sterke/onverwachte stromingen.
U kan er ook voor kiezen om eerst over te steken naar de kust van Zweden. Via de Zweedse kust vaart u dan richting Noorwegen.
Let wel; informeer altijd bij de lokale autoriteiten of er bepaalde gebieden verboden / minder toegankelijk zijn voor pleziervaart!
De oversteek van Denemarken naar Zweden houd namelijk ook weer in dat de kans groot is dat u beroepsvaart/zeevaart zal treffen.
Bij uw voorbereiding hoort dus (wellicht vanzelfsprekend) het contacteren van de verschillende instanties per land.
Eenmaal bij Noorwegen heeft u verschillende opties.
U kunt er voor kiezen om bijvoorbeeld de Oslofjord in te varen en een bezoek aan Oslo te brengen. Overigens zijn er, zoals op de kaart te zien, aan het begin van de Oslofjord riviermondingen.
De rechtse is de monding van een van de grootste Noorse rivieren; de Glomma.
Het interessante/handige van deze rivier is dat u na Oslo een zijrivier kunt nemen richting de westkust. Jammer genoeg is er een dam geplaatst waardoor u niet meer direct tot aan de westkust kunt varen.
Andere optie is het varen in een of meer van de prachtige Noorse fjorden aan de westkust.
Nog een tip: het unieke sluizencomplex van het Telemarkkanaal in het zuiden. Het hoogteverschil is enorm!
1 comment
Fantastisch inderdaad. Ik ben van plan om mijn motorboot te verkopen en het zeilen weer op te pakken. Ik ben een keer eerder in Noorwegen geweest en heb ook gevaren, maar nooit gezeild. Goed om te weten dat je goede apparatuur nodig hebt, kan me goed voorstellen dat de routes en het water iets ruiger zijn dan in Nederland!